Sång och musik på järnvägsstationen | Stockholms Fria
  • Kristina Gadh gillar att arbeta hårt i trädgården. I växthuset som också blivit en fikaplats året runt odlar hon tomater och kryddväxter.
  • Nyligen tittade den europaturnerande världsmusikern Jaron Freeman-Fox från Kanada förbi på en spelning.
  • Förutom förbipasserande tåg hörs ljud från boulebanan och bmx-rampen för ungdomar intill stationen. ”Här samlas såväl äldre som yngre, och det känns jätteroligt!” tycker Kristina Gadh.
  • Kristina Gadh har tagit till vara gamla fotografier, här ett motiv från en förstamajdemonstration i Norrahammar.
Landets Fria

Sång och musik på järnvägsstationen

När konstnären Kristina Gadh flyttade till den gamla järnvägsstationen i Norrahammar söder om Jönköping 2006 öppnades plötsligt nya dörrar i hennes liv. Av en slump satte hon i gång med en spännande konsertverksamhet i den gamla väntsalen.

Kristina Gadh är Norrahammarsbo sedan 1977. Stationshuset där hon nu bor är från 1894 och bär på en speciell atmosfär som känns direkt när man kommer in här. Till stor del har hon renoverat lägenheten själv på övervåningen.

Undervåningen är den gamla väntsalen med biljettluckan intakt. Här var tredje- och andraklassens väntrum. Första klassens fanns bara i Jönköping, berättar Kristina, som gillar stämningen i väntsalen.

– När jag flyttade hit tänkte jag ha konstutställningar och lite poesiuppläsningar, men av en händelse kom konsertverksamheten att ta över.

Kanske inte så konstigt med tanke på att Kristina växte upp med musik.

– Min mamma spelade piano och min bror Peter gitarr med sitt gäng, så det var alltid levande musik hemma.

Det är såväl internationellt kända som lokala grupper som uppträtt i järnvägsstationen. Genom hennes musikaliska kontakt Magnus Lundmark har de kommit till henne, utan att hon behövt anstränga sig; Jenny Ritter från Kanada, Fribo från Skottland, Limbohofvet, Bollnäs, och lokala som Mohlavyr från Örebro samt Bhean Bheag och Bister från Jönköping, där de sistnämnda blivit något av ett husband.

Den röda tråden är folkmusik blandat med andra gränsöverskridande musikinfluenser.

– Jag har ju ingen budget för det här så musikerna kommer för att det är kul och de trivs i miljön. Stämningen blir verkligen på topp!

Eftersom väntsalen är så liten finns bara plats för cirka 30 personer så inbjudan går till en sluten skara.

– Jag försöker alltid bjuda in nya personer, men vissa är förstås stammisar. Förutom vid en KonstDagNatt för ett par år sedan då det var öppet för alla, och folk tog med sig vin och mat själva.

Konstens dag och natt kan hon delvis sakna.

– Det behövs en liknande gränsöverskridande mötesplats med mer fördjupande tema, där såväl kultureliten som ”vanligt folk” möts. KulturDagNatt är bra men mer marknad över det hela.

Debatten om en konsthall i Jönköping har blivit symbol för hur kommunen undviker att satsa på den fria konsten menar hon.

– Delvis beror det på den långa handels- och marknadstraditionen här och avsaknad av högre estetiska utbildningar. Politiker med inställningen att ”alla kan” har svårt att skapa en förståelse för de professionella konstnärerna.

Fakta: 

KulturDagNatt

KulturDagNatt är en årlig kulturfest i Jönköping, vars föregångare hette KonstDagNatt.

Rekommenderade artiklar

Inkluderandets konst

Sophia Alexandersson är konstnärlig ledare och verksamhetschef på Sharemusic & Performing Arts, med sin bas i Gränna, en kreativt experimenterande verksamhet och nätverk, både nationellt och internationellt.  Ingeli Aalto har träffat henne.

© 2021 Stockholms Fria