Husby möter Kärrtorp i hiphopkabaré | Stockholms Fria
  • Robin Nazari är en av de unga rappare som medverkar i En hiphopkabaré i förorten.
  • Omar Velasques Rojas och Tanya Ulriksson under repetitionerna.
  • Husam ”Hoosam” Taha och Kajsa Nordin tror att kabarén kommer att dra en blandad publik, allt från förortsungdomar till "kulturtanter".
Stockholms Fria

Husby möter Kärrtorp i hiphopkabaré

Hiphop möter folkmusik, Husby möter Kärrtorp och ungdomar samarbetar med professionella artister. Vox Pacis sätter upp föreställningar som bygger på kulturella och musikaliska möten. Nu är de aktuella med En hiphopkabaré i orten på Teater Reflexen.

Jag träffar producenten Kajsa Nordin och projektledaren Husam ”Hoosam” Taha på Teater Reflexen i Kärrtorp. De håller på med det sista arbetet inför premiären av En hiphopkabaré i orten. Tunna fönsterglas avskiljer oss från det gråmulna torg där en antirasistisk demonstration i december 2013 blev attackerad av medlemmar ur nazistiska Svenska motståndsrörelsen. Tillsammans med kravallerna i i Husby är händelsen en utgångspunkt för de raptexter som ungdomar arbetat fram till kabarén tillsammans med Hoosam.

– Den som är konferencier i den här föreställningen, Sandra Eriksson, var en av dem från Linje 17 som var med och organiserade de här demonstrationerna. Det skulle vara märkligt att göra en kabaré om kravaller utan att titta ut genom fönstret och ta med vad som hände här, säger Kajsa Nordin.

Bakom kabarén står Vox Pacis, en organisation som genom musik och möten mellan olika kulturer och religioner verkar för fred. Hoosam, som själv är rappare i Highwon och uppvuxen i Vårberg, är anställd av Vox Pacis. Han har scoutat de ungdomar som är med i föreställningen och har träffat dem en gång i veckan för att jobba fram texter och diskutera frågor kring rasism, diskriminering och situationen i förorten.

– Ute i våra områden, som i Husby och Vårberg, har många känt sig som en måltavla för polisen istället för en medborgare som ska beskyddas. Det tror jag är en stark orsak till det som skedde i Husby och det kommer fram i de här raptexterna, säger Hoosam.

Han har själv liknande erfarenheter som många av ungdomarna, både i relationen till polisen och det svenska samhället i stort.

– Den strukturella diskrimineringen är påtaglig. Jag kan ge dig jättemånga exempel, jag har varit utsatt för polisbrutalitet flera gånger utan att ha gjort något brottsligt. Nu talar jag för jättemånga av mina vänner också. Arbetsmarknaden är ett annat exempel, där man märker att de som är lite ljusare i hyn och hårfärgen har lättare att få jobb. Jag hade ju lärt mig att i det här samhället är alla jämlika, men efter studenten märkte jag att det inte stämmer.

Hoosam berättar att diskussionerna med ungdomarna ofta blivit djupa, och illustrerar det genom att skrapa med nageln på bordsytan framför sig.

– När man pratar om diskriminering och kravaller så hittar man lager efter lager av ämnen som hänger ihop. Vi tar till och med upp i pjäsen hur det var när svenskar utvandrade från ett fattigt u-land som hette Sverige till USA i början av 1900-talet och stötte på svårigheter där.

Under träffarna pratade de även om hur man ska förhålla sig till den strukturella rasismen på ett personligt plan.

– Ska man bara ge upp eller bli kriminell, eller ska man använda det till sin fördel, bli ännu starkare och jobba hårdare och gå framåt i livet? Det finns strukturell rasism i Sverige, men låt inte det hindra dig, bränn inte dina egna kort, säger Hoosam.

Kajsa Nordin menar att den här skapandeprocessen som lett fram till kabarén är väldigt viktig.

– Det är kännetecknande för Vox Pacis, att man jobbar med både professionella och amatörer, att unga människor tillsammans med etablerade artister möts och skapar en berättelse tillsammans.

En hiphopkabaré i orten har en ramberättelse som regissören Gunilla Nordlund skrivit utifrån ungdomarnas berättelser. Även om hiphopen står i centrum finns inslag av soul, rythm&blues och folkmusik.

– Det är fyra professionella musiker med. Det blir en väldigt befruktning av deras musik tillsammans med rapparna. I musiken uppstår ett möte mellan två helt olika kulturella traditioner. Det är Vox grundidé, att genom kultur kunna skapa möten, säger Kajsa Nordin.

Blandningen av musikstilar och kulturella uttryck gör också att Vox Pacis föreställningar får en blandad publik, något som var tydligt när de förra året satte upp Från ökenblues till hiphop.

– Det var allt från kulturtanter till tuggare från förorten. Det är rätt ballt, säger Hoosam.

– Jag kan tänka mig att många av ungdomarna inte har varit på teater, och kulturtanterna kanske inte har varit på hiphopkonsert, säger Kajsa Nordin.

Biljetter till föreställningen går att beställa via www.voxpacis.org eller www.teaterreflex.se

Fakta: 

Fakta

Vox Pacis arbetar musikaliskt, konstnärligt, interkulturellt och interreligiöst för fred och försoning genom musikaliska och konstnärliga uttrycksformer, nationellt och internationellt. Det är en mångfaldsorganisation med ett nätverk i 16 länder på 4 kontinenter. De strävar efter att ha medverkande från alla världsreligioner i sina föreställningar. Sedan 2006 har de producerat en rad föreställningar, ungdomsmusikaler, workshops, seminarier och utställningar.

Rekommenderade artiklar

© 2021 Stockholms Fria