• Barakat Ghebrehawariat (i rock) vid Revolution Poetrys framträdande på Unga Klara.
Stockholms Fria

”Vi försöker förena estetik och politik”

En poetisk revolution med målet att göra unga röster från förorterna hörda – Katarina Andersson träffade Revolution Poetry vid deras säsongsavslutning på Unga Klara.

Det är Luciakväll och i Unga Klaras foajé är det varmt som i en bastu. I väntan på att Revolution Poetrys säsongsavslutning av Revolution Tour ska börja inne på scenen tar besökarna för sig av tårta och mikrofonklubbor. Det har gått fem år sedan det poetiska nätverket började med sin verksamhet, med syftet att få fler unga röster från förorterna att höras på kulturscenerna. Nu har de lockat en stor skara människor in till Stadsteatern, och det är en publik som är mer diversifierad än den som vanligen syns här.

– Grundtanken med Revolution Poetry är att sprida konstformen spoken word, förklarar Barakat Ghebrehawariat, men vi fungerar också som ett slags demokratiprojekt. Revolution Poetry vilar på en idé om rättvisa.

Tillsammans med poeten Nachla Vargas håller han i trådarna för Revolution Poetry, vars arbete förutom föreställningar liknande den på Unga Klara framför allt består av evenemang, workshops, poesiskolor och olika aktiviteter på bland annat bibliotek och skolor.

– Vi engagerar och entusiasmerar ungdomar som kanske inte kommer från traditionella akademikerhem och vill skapa en plattform för dem, säger Ghebrehawariat, som också är statsvetare och journalist och ofta föreläser om demokratifrågor, normkritik och kommunikation.

De som traditionellt inte syns, hörs eller deltar lika mycket och som de stora kulturinstitutionerna inte lyckas nå är i stora drag Revolution Poetrys målgrupp. Att de också har lyckats med sitt uppsåt menar Barakat Ghebrehawariat och Nachla Vargas framför allt beror på att de själva tillhör denna grupp.

– Vi har en förankring och jobbar också på ett modernt sätt när det gäller marknadsföring, mycket genom sociala medier där ungdomarna generellt suger upp information.

Som poet kände Nachla Vargas och ett par av hennes kollegor att de saknade en scen där de kände sig hemma och där deras berättelser delades.

– Det vi gjorde då var helt enkelt att vi skapade en scen. Så vi startade Revolution Poetry i en lokal i Husby, vi satt ner en dag och sa att vi gör ett evenemang och ser hur det går. Det blev smockfullt, och vi visste inte riktigt att det fanns en så stor efterfrågan egentligen, men det fanns det.

Uppslutningen till evenemanget på Unga Klara är ett bevis så gott som något. Senkomna får nöja sig med att mingla i foajén då biljetterna har tagit slut. När de lyckligt lottade till slut trängt ihop sig på läktarna intar kvällens ensemble scenen, som har en enkel rekvisita i form av en soffgrupp, där dussinet poeter slår sig ner. Den här kvällen medverkar bland andra Sara Nazari, Salih Bilic, Makda Embaie och Saman Faramarxi. Upplägget är okomplicerat, var och en, eller två, kliver fram till mikrofonen, presenterar sig och sitt stycke. Ämnena rör allt från dagens politiska klimat till hjärta och smärta, med känsloregister och utspel därefter. Publiken hummar instämmande eller brister, ganska ofta, ut i gapskratt och spontana applåder. Efter pausen är det open mic där vem som helst kan anmäla sig för att framföra sitt alster.

Lyriken dras ännu med sitt rykte som svårtillgänglig eller stel, men är det i själva verket ett naturligt sätt att uttrycka sig?

– Ja, alltså det talade ordet, resonerar Nachla Vargas, man kopplar ofta poesi till någonting gammalt eller föråldrat, men det är inte det. Spoken word är en väldigt levande kulturform, det är bara att i Sverige har den inte riktigt fått sin rättmätiga plats, ingen har arbetat med den som vi gör i dag.

Vad är det som särskiljer spoken word från poesi i allmänhet?

– Jag har en generös definition av poesi, säger Barakat Ghebrehawariat. Spoken word kan sägas vara mer fri i rytmen, mer dynamisk, i vissa fall inte helt olikt hiphop.

Revolution Poetry är dock mer än bara vers. Demokratifrågan är som sagt grundläggande, och inriktningen mot scenkonst och teater bidrar med ytterligare dimensioner.

– Estradpoesi och slam poetry har varit mer kopplade till barer, vi tar det till scenen, konstaterar Ghebrehawariat och Vargas.

– En annan sak som jag tycker är viktig, fortsätter Nachla Vargas, är att ta plats, det är ett av våra allra främsta mål. Att öppna upp rum som har varit väldigt slutna, och därför rör vi oss också in mot de stora teaterscenerna. Det finns ju inte så många som ser ut som oss på de stora scenerna. Vi driver en rättvisekamp genom det här.

– Vi försöker förena estetik och politik så att de funkar bra ihop, sammanfattar Barakat Ghebrehawariat.

Revolution Tour må ha haft säsongsavslutning, men det betyder bara att vårturnén snart kickar i gång. Premiär blir det på Backa teater i Göteborg den 24 januari, med avslutning i Stockholm i april.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

© 2024 Stockholms Fria