”Jag ville ge den manliga konstvärlden på nöten” | Stockholms Fria
  • Kristina Abelli Elander revolterar mot bilden av den snälla flickan. Nu visas hela hennes 40-åriga produktion på Kulturhuset.. Bilden är beskuren.
  • Square with Niki (St.Phalle) (1979).
Stockholms Fria

”Jag ville ge den manliga konstvärlden på nöten”

Nu öppnar en utställning på Kulturhuset med verk från hela Kristina Abelli Elanders karriär. Vi har talat med henne.

Kristina Abelli Elander är inte så uppmärksammad tidigare, trots att hon varit verksam som konstnär i över 40 år. Runt 1975–1976 föddes karaktären Superbruden, som också är namnet på hennes aktuella utställning på Kulturhuset.

– Superbruden är en lek med det manliga superhjälteidealet. Jag var i 23-årsåldern när jag skapade henne. Tillsammans med mina väninnor sökte vi våra identiteter. Vi ville inte vara den snälla flickan längre. Karaktären var en frågeställning om det kvinnliga, berättar hon för SFT.

Det var ett hårt klimat för kvinnor i konstvärlden på 70-talet, menar Kristina Abelli Elander som upplever att hon mötte motstånd. Man talade nedsättande om kvinnors konst och måleriet upplevde hon som en konservativ konstform. Kristina Abelli Elander bestämde sig för att skapa konst som ifrågasatte det föregivet manliga respektive kvinnliga.

– Jag var arg på den manliga konstvärlden och ville ge dem på nöten. Det var många som uppskattade humorn i mitt arbete, men många blev också upprörda. Jag ville provocera men trodde ju inte att jag skulle få så starka reaktioner som jag faktiskt fick. Många var arga och tyckte att mina verk var barnsliga och icke-konst, säger hon.

Kristina Abelli Elander beskriver sin konst som tilltalande i färgval men frånstötande i innehåll. Hon har genom åren arbetat med många olika material och metoder. Konstnärskapet startade i måleriet, men hon har även gjort skulpturer, skrivit serier och arbetat med tv. På 80-talet startade hon Bar Bar, en klubb kombinerat med galleri efter att konstnärsdrivna galleri Zon i Gamla stan hade lagts ner.

Under 1990- och 2000-talet har hon undervisat på Konstfack och varit gästprofessor på Kungliga konsthögskolan. Inspirationen har hon funnit i böcker, filmer och musik, hon nämner Nicki Saint de Phalle, Yoko Ono och Marie Louise Ekman som förebilder.

Utställningen visar hela Kristina Abelli Elanders produktion, från 1970-talet och framåt. Att arbeta i många olika uttryck har hjälpt henne att inte köra fast utan hela tiden förnya sig.

– Jag vill inte bli bekväm i mitt skapande, därför har jag hela tiden försökt hitta nya material. På så vis har jag också övervunnit mina igångsättningssvårigheter, berättar hon.

Flickor och kvinnor är en röd tråd i konstnärskapet. Intresset för de kvinnliga karaktärerna började i barndomen med Pippi Långstrump och Daisy Mae i Knallhatten, som kom att inspirera henne till Superbruden.

– Att jag har fokuserat mycket på flickor och kvinnor har känts naturligt. Det har handlat om mitt eget sökande efter vilken sorts kvinna jag ska vara och om relationerna till kvinnorna omkring mig, säger hon.

Kristina Abelli Elander säger att hon sett en stor förändring i kvinnokampen sedan hon själv blev medveten om den i sin ungdom.

– På 1970-talet handlade det om konkreta saker som lika löner och dagis. Nu talas det mer om identiteter och hur vi bygger dessa. Vad är en kvinna och vad är en man? Det har börjat handla mer om sociala och kulturella sammanhang. Den feministiska debatten är i ständig förändring och det måste den vara.

Såväl samhället i stort som konstklimatet är annorlunda nu än på 70-talet, konstaterar Kristina Abelli Elander.

– Mina grejer sticker inte ut så mycket i dag. När jag tittar på min konst nu kan jag undra: var det verkligen det här de blev så arga för?

Fakta: 

Kristina Abelli Elander

• Född 1952, utbildade sig på Birkagårdens konstskola under tidigt 70-tal och har i sin konst arbetat mycket med att ifrågasätta könsroller. Har undervisat på Konstfack och Kungliga konsthögskolan.

• Aktuell med utställningen Superbruden på Kulturhuset, Galleri 3, 17 juni–23 augusti.

• I samband med utställningen hålls även ett konstkollo för barn i åldrarna 10 till 13 år. Där får barnen bland annat teckna, skriva, göra serier och bygga egna superbrudar.

Annons

Rekommenderade artiklar

Stockholm får kvinnomuseum

Kvinnors kamp är underrepresenterad på museerna, menar staden och öppnar ett kvinnohistoriskt museum nästa år.

© 2017 Stockholms Fria