• På tisdagskvällen hölls en demonstration på Norrmalmstorg i Stockholm. Den riktade sig mot att SL upplåter annonsplats åt Sverigedemokraternas kampanj.
Stockholms Fria

SL: Sådana budskap är svåra att stoppa

SD:s reklamkampanj mot tiggeri i tunnelbanan har mött massiv kritik under veckan ­– men enligt SL finns det inget hinder i lagstiftningen om exempelvis ett rent nazistiskt parti vill affischera på liknande vis.

Det var i måndags morse som resenärerna på Östermalmstorgs tunnelbana möttes av Sverigedemokraternas engelskspråkiga affischer. I ett budskap uppenbart riktat till turister stod det bland annat ”Sorry about the mess here in Sweden. We have a serious problem with forced begging”. Sedan dess har kritiken flödat på bland annat sociala medier. SL hade på onsdagen fått in över 2 000 klagomål via mejl och telefon. Justitiekanslern, JK, har fått in 84 anmälningar.

Några privatpersoner arrangerade en demonstration på Norrmalmstorg i tisdags kväll och uppemot 2 000 personer deltog. Arrangörerna skrev bland annat på sin evenemangssida på Facebook: ”Vi är många som nu har fått nog av normaliseringen av rasism i Sverige och hur människor i och med det avhumaniseras”.

– Det är ju en klassisk strategi från rasister att avhumanisera den svagaste gruppen. De som inte har några nätverk här i landet utan är extra utsatta. Man kan ju också se hur våldet mot EU-migranter har ökat efter att Sverigedemokraterna började med sina kampanjer mot tiggare, säger Ola Hakefelt från nätverket Linje 17 mot rasism, som var med under kvällens demonstration.

Vilken tycker du är bästa strategin för att bemöta den här kampanjen? Sverigedemokraterna verkar räkna med motreaktionerna som en del av spridningen.

– Det är svårt. Det är uppenbart att Sverigedemokraterna gjort en kampanjkupp och att de räknar med all uppmärksamheten de får. Men samtidigt fungerar inte taktiken att tysta ner det, vi måste alltid stå upp mot rasism. Vi får inte skapa en kultur av tystnad.

Enligt SL så har man den svenska lagstiftningen att gå efter när det handlar om politisk reklam. Då gäller inte deras allmänna regler för reklam. Det måste alltså i det här fallet kunna klassificeras som hets mot folkgrupp för att stoppas.

– Vi som myndighet tittar på hur budskapet förhåller sig till lagstiftningen. Det är så här det ser ut. Det är olyckligt att många verkar blanda ihop oss med avsändaren. Vi står inte för det här budskapet, säger Ronnie Johansson på SL:s presstjänst.

Det finns minst sagt tveksamma påståenden i deras text, som att det är ett stort problem med organiserat tiggeri. Har ni inget ansvar att inte sprida den typen av felaktigheter?

­– Vi kan inte gå in och granska sanningshalten i varje påstående. Det skulle vara omöjligt för oss. Det är upp till avsändaren.

Efter tisdagens demonstration revs resterande affischer ner, tidigare under dagen hade delar av reklamen tagits ned. Än har inte SL fattat beslut om huruvida den ska sättas upp igen.

–­ ­Det är ju ett solklart fall av skadegörelse. Det var stökigt på plats men förlöpte efter omständigheterna ganska lugnt, säger pressansvarige Jesper Pettersson på SL under onsdagen.

Enligt era regler för politisk reklam så skulle ett lagligt nazistiskt parti som till exempel nu nerlagda Svenskarnas Parti kunnat affischera i tunnelbanan, till exempel med ett oskyldigt budskap som ”Höj pensionerna”?

­– Det är ju hypotetiskt, men spontant skulle jag säga att ett sådant budskap skulle vara väldigt svårt att stoppa, säger Jesper Pettersson.

Nanna Wikholm (S) är oppositionslandstingsråd i Stockholms läns landsting och sitter i trafiknämnden. Hon tycker att det är dags att se över reglerna som gäller för politisk reklam.

– Den här frågan var uppe för ett år sedan, då Sverigedemokraterna hade en liknande kampanj. Då var vi överens i nämnden om att reglerna skulle ses över. Jag vet inte varför inget hänt än. Jag tycker att SL:s riktlinjer borde gälla för all reklam, det vill säga att den inte får uppfattas som stötande eller sårande mot folkgrupp, säger hon. Även moderata landstingsrådet Kristoffer Tamsons har gett uttryck för att det är dags att se över riktlinjerna. Den första september ska frågan tas upp när trafiknämnden sammanträder.

Hur ser du på att även reklam från nazistiska partier skulle godkännas med dagens regler?

– Det aktualiserar ju bara hur viktigt det är att ändra dem. Både anställda och resenärer måste få mötas av en välkomnande miljö i kollektivtrafiken. Jag blir upprörd över hur man sparkar neråt som man gjort i den här reklamen, säger Nanna Wikholm (S).

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

© 2024 Stockholms Fria