Gustavsson skildrar tonåren i serieform | Stockholms Fria
  • – Det är ett väldigt monotont arbete, säger hyllade Hanna Gustavsson om sitt serietecknande.
Stockholms Fria

Gustavsson skildrar tonåren i serieform

Hon nominerades till Augustpriset i år för sitt seriealbum Iggy 4-ever. Boken är den andra i serien, men Hanna Gustavsson är osäker på om det blir en tredje bok.

Hanna Gustavssons arbetsplats är ett skrivbord på fjärde våningen i samma hus som Konstfack har sina lokaler. Där delar hon en hemtrevlig kontorsmiljö med författare, filmare och konstnärer. Gustavsson är serietecknare och illustratör, och aktuell med den andra serieboken om tonåringen Iggy.

Boken Iggy 4-ever (Galago) blev nominerad till årets Augustpris i kategorin Årets svenska barn- och ungdomsbok, vilket är något som drar till sig uppmärksamhet. Blir man nominerad brukar förlagen trycka upp nya upplagor och medier hör av sig. Men för Hanna Gustavsson har det tagit lite tid att förstå vad nomineringen betyder för henne.

– Innan jag själv blev nominerad hade jag liksom aldrig brytt mig om det. Jag visste att det hade med litteratur göra, och att det var stort och creddigt. Men nu har det ju börjat sjunka in lite eftersom jag börjar förstå vad Augustpriset egentligen är, och det är såklart ett jätteerkännande, säger Hanna Gustavsson.

14-åriga Iggy bor i en Stockholmsförort och i boken får vi följa hennes vardagsrelationer med sin mamma och klasskompisar, något som inte alltid är så lätt för en tonåring. Hanna Gustavssons intresse för detaljer är något som fångat mångas uppmärksamhet. Hennes berättande gör att många känner igen sig, speciellt om man lämnat tonåren.

– Jag tror att det flesta som läser om Iggy är över tjugo år, och intresserade av serier. Jag vet inte om ungdomar kan identifiera sig med henne då de ligger för nära i ålder. De kanske väljer andra personer istället, någon drömbild snarare än någon som är för realistisk. Min skildring av ungdomen är ju inte så smickrande.

– Men jag tror att böckerna också blir lästa av ungdomar, bara att det inte är de som mejlar mig efteråt, tillägger hon.

Under tiden som hon skapade karaktären Iggy tog hon hjälp av sina egna dagböcker och minnen av hur hon själv reagerade på olika situationer i tonåren. Hanna Gustavsson är själv 30 år.

– Det var ganska lätt att gå in den där tonårskänslan, just att ha olika parallella liv. Ett yttre som man kanske visar i skolan eller hemma. Sen ett inre liv som man inte har någon lust alls att visa upp. Och sen kanske en ytterligare dimension på nätet, där man kan bestämma vem man ska vara.

Gustavsson är uppväxt i stadsdelen Huvudsta och har bott i Stockholm hela sitt liv. Hon har alltid gillat att rita och skriva, men det var aldrig en självklarhet att hon skulle bli serietecknare. Hennes plan efter gymnasiet var snarare att studera film. Men hon kom inte in på filmskolan hon sökte till, så det blev en inriktning mot konst istället. En förberedande konstutbildning ledde till att hon började på konsthögskolan Konstfack, där hennes serietecknande och berättande tog fart på allvar.

Det finns många serietecknare som inspirerat henne på vägen och fått henne att vilja utvecklas och bli bättre. Men mycket inspiration har också kommit från att lyssna på olika dokumentärer, främst från radio.

– Jag har lyssnat igenom hela P1s och P3s arkiv med dokumentärer. Ofta om olika människoöden. Jag tycker väldigt mycket om radio.

Under tiden på Konstfack skrev hon den första boken om Iggy, Nattbarn (också Galago), som kom ut 2013. Den fick priset Urhunden fär bästa originalsvenska seriealbum. Nästan direkt när den var klar började hon skriva Iggy 4-ever, och då på heltid eftersom hon var klar med studierna.

– Det tog lång tid att göra bok nummer två och ibland har jag jobbat alldeles för långa arbetsdagar. Men den ska ju både skrivas och tecknas, och tecknandet går väldigt långsamt, säger hon.

Man kan ju lätt tänka sig att Hanna Gustavsson arbetar med sin stora passion, och att det för henne är världens enklaste jobb oavsett hur lång tid det tar. Men riktigt så enkelt är det givetvis inte.

– Jag tycker att det är som roligast när jag lyckas förmedla någonting i både text och bild. Något som motsvarar min inre bild, när jag liksom får till det. Det är med passion jag arbetar, men det är inte så hela tiden. Det är ett väldigt monotont arbete också.

Efter två böcker om Iggy så säger hon att det verkar finnas en efterfrågan på en tredje bok, att det ska bli en trilogi.

– Visst vore det kul att fortsätta teckna henne, men jag känner att de två tidigare böckerna klarar sig utan en tredje. Jag vill heller inte upprepa mig, så jag måste komma på en bra idé i så fall. Just nu har jag lite material, men jag är osäker på om det skulle kunna bli en hel bok.

Nu är det ett annat projekt som har Hanna Gustavssons uppmärksamhet. En berättelse där planen är att det ska bli ett seriealbum som ska komma ut 2017.

– Det är baserat på en verklig händelse och handlar om en person som fortfarande lever. Jag hittade historien och det finns så mycket material att jag inte har annat val än att göra någonting av det. Det jag gör nu är att lista ut hur jag ska använda det till en berättelse, säger hon.

Rekommenderade artiklar

© 2018 Stockholms Fria