Skarpt läge för lag med många bakdörrar | Stockholms Fria
Koko Molander

Fördjupning


Koko Molander
  • Lars-Göran Wadén kunde inte åka med bussen som skulle vara tillgänglig. Nu ska händelsen utredas av domstol och är det första fallet där lagen om bristande tillgänglighet prövas i rätten.
Fria.Nu

Skarpt läge för lag med många bakdörrar

Lars-Göran Wadén kunde inte komma upp i bussen och anmälde bussbolaget för diskriminering. När DO la ner utredningen beslutade DHR att ta ärendet vidare till domstol för att för första gången få lagen prövad.

En dag i januari förra året skulle Lars-Göran Wadén ta bussen från Gävle och hem till sin bror ungefär en timmes resväg därifrån. Men eftersom busschauffören saknade utbildning för trappliften kom han inte upp i bussen.

– Chauffören var jättetrevlig, men han kunde inte hjälpa mig.

Alternativet var att vänta på nästa buss som skulle gå två timmar senare. Senare anmälde Lars-Göran Wadén händelsen till Diskrimineringsombudsmannen, DO. I utredningen som pågick under knappt ett års tid kom DO fram till att det kan ha förekommit diskriminering, men myndigheten väljer att inte driva fallet vidare.

– En av anledningarna som anges är att bussbolaget har gjort vissa åtgärder. En annan är att DO är osäker på om jag har en tillräckligt varaktig relation till bussbolaget.

För att lagstiftningen om bristande tillgänglighet ska gå att använda krävs en varaktighet i relationen med aktören som diskriminerar.

– Det i sig är paradoxalt med tanke på att om det är en butik som jag inte ens kommer in i – hur ska jag då kunna ha en varaktig relation?

I Lars-Göran Wadéns fall kunde han visa upp biljetter och kontoutdrag på att han åker buss med X-trafik, kollektivtrafiken i Gävleborg. Problemet som DO såg var att det var oklart hur ofta han hade åkt med just det specifika bussbolaget som körde den aktuella turen.

– I det här fallet finns en hel del som talar för att det var en diskriminerande situation. Vi övervägde om vi skulle gå till domstol men beslutet blev att inte göra det, säger Per Holfve, jurist på DO, till Arbetarbladet.

DO ansåg också att risken var liten för att en liknande situation skulle inträffa igen.

– Grundproblemet hade åtgärdats och det var framför allt det som gjorde att vi inte gick vidare, säger Clas Lundstedt, pressansvarig på DO.

Men Lars-Göran Wadén är kritisk till beslutet.

– Jag tycker att DO:s agerande är konstigt, inte bara i mitt fall. Det har kommit in över 300 anmälningar, men inget ärende har tagits till domstol ännu.

Men nu ska det för första gången bli av genom att Förbundet för ett samhälle utan rörelsehinder, DHR, stämt X-trafik.

– Vi vill arbeta för en skarpare lag som ska leda till en minskning av den utestängning som våra medlemmar dagligen är utsatta för, kommenterade Rasmus Isaksson, DHR:s ordförande, stämningsansökan när den lämnades in till Gävle tingsrätt tidigare i år.

Lagstiftningen, som kom till efter en lång kamp från funktionshinderrörelsen, har många problem, menar Lars-Göran Wadén, som föreläser om tillgänglighetsfrågor.

– Det finns åtta kriterier som händelsen måste leva upp till innan du kan känna dig diskriminerad i lagens mening.

Men även om lagen, enligt Lars-Göran Wadén, är gjord med så många bakdörrar att den blir urvattnad vill han att den ska testas i en rättslig prövning. Att DHR valde att lämna in en stämning tycker han är toppen.

– Jag är grymt tacksam för det. Mitt ärende är egentligen ointressant, men jag vill jobba med lagen och se hur långt vi kan komma. Bara genom att den används kan vi göra den bättre, så är det med alla nya lagar.

Rekommenderade artiklar

© 2020 Stockholms Fria