• Svenska hijabis vill göra upp med fördomar.
  • Flyktdjur med skådespelarna Ester Claesson, Staffan Göthe och Lina Englund.
Stockholms Fria

Så blir hösten på våra scener

Cirkusopera, hijabis, undergång och humor. Teaterhösten bjuder inte bara på klassiker, utan även flera nyskrivna samtidsskildringar.

Ett udda inslag bland höstens uppsättningar står Folkoperan för. Den 14 september är det Sverigepremiär för Philip Glass opera Satyagraha, som handlar om Mahatma Gandhi. Föreställningen görs i samarbete med Cirkus Cirkör och möten mellan operasångare och cirkusartister utlovas.

På Dansens hus satsar man istället på en klassiker i ny tappning – Nötknäpparen, med premiär 8 september. Det är en balett som uruppfördes redan 1892 i Sankt Petersburg och bygger på en saga av E.T.A Hoffman. Koreograf är Fredrik Benke Rydman, som framför allt fastnat för musiken i föreställningen. Berättelsen ger han dock inte mycket för: ”Storyn är usel, så för att den ska bli något måste den utvecklas. Det går inte att blunda för situationen i Europa i dag, därför har jag valt att låta Nötknäpparen handla om barn som saknar sina föräldrar”, säger han.

Boulevardteatern har sitt eget sätt att tolka Shakespeare. Här blir Hamlet en stå-up show och den som vill få en snabböversikt över den engelska dramatikerns produktion rekommenderas Shakespeares samlade verk. 37 pjäser betas av på en och en halv timme!

Även Dramaten har – kanske föga förvånande – Shakespeare på repertoaren i form av Rickard III. De kör även andra klassiker som Hedda Gabler, Höstsonaten, Medea och Doktor Glas. En föreställning som verkar intressant är Svenska hijabis som har premiär 14 oktober på Elverket. Den spelas i form av en communityteater, där fem muslimska kvinnor själva får berätta sina historier. Om pjäsen står det att ”i den svenska debatten är hijaben ofta kopplad till rasistiska fördomar där muslimska kvinnor porträtteras som passiva offer. Communityteatern Svenska hijabis vill bryta med denna stereotyp genom att låta svenska hijabis själva föra sin talan. ”

Fria teatern i Högdalen har ett pågående projekt, Folk om folk, som de kallar dokumentär rapidteater. Här blandas fakta, fiktion och humor. 5 september är det premiär för tredje delen av Folk om folk, denna gång med moralpanik i fokus. Fria teatern vänder och vrider på normer som formar vår moral. Senare i höst är det urpremiär för Kivi och Drak, en dramatisering av den tredje bilderboken om Kivi av Jesper Lundqvist och Bettina Johansson.

John Cassavetes film Opening night från 1977 får scenisk form på moment:teater med titeln Premiären. I centrum står Myrtle, spelad av Eva Rexed, en skådespelerska som fått nog av sin egen trånga roll. För regi står Ulla Kassius, som beskriver föreställningen som ”en och en halv timmes försök att inte än en gång reproducera en förväntad roll.” Premiär 15 september.

Även Brunnsgatan 4 gör teater av film. På repertoaren står Vad som än händer, älskade syster efter filmklassikern What ever happened to Baby Jane från 1962. Pjäsen handlar om en före detta barnstjärna som lever isolerad från omvärlden tillsammans med sin syster. Om rivalitet, beroende och syskonkärlek. I förlagan spelades huvudrollen av Bette Davis som nominerades till en Oscar för bästa kvinnliga huvudroll.

Den 8 november, på 100-årsdagen av Peter Weiss födelse, spelar Orionteatern Rannsakningen i samarbete med Dramaten. Pjäsen handlar om Auschwitzrättegångarna i Frankfurt och är en studie i människans mörka sidor. På de anklagades bänk sitter lägervakter, läkare och andra som bar ansvaret för utrotningen i Auschwitz.

I likhet med Dramaten bjuder Kulturhuset Stadsteatern på en del klassiker som Romeo och Julia, Strindbergs Fadren och Oscar Wildes Dorian Grays porträtt. Men det ges även utrymme åt nyare alster. Från och med 30 september spelas Donna Juanita, en musikal som bygger på låtar av Hasse och Tage. Och i december är det urpremiär för Jag tror på dig Anita. Denna samtidspjäs är skriven av Paula Stenström Öhman och handlar om offer, förövare och tystade vittnen i dagens Sverige.

Teater Galeasens stora höstföreställning är Flyktdjur, ett nyskrivet verk av Christina Ouzounidis i regi av Natalie Ringler. Pjäsen har premiär 29 september. Christina Ouzounidis har tidigare rönt uppmärksamhet för pjäser som Heterofil och Vit, rik, fri. Tidigare i år regisserade hon Elfride Jelineks Winterreise på Galeasen.

Teater Giljotin sätter upp två föreställningar under hösten – Another nice mess och Tribadernas natt. I den förstnämnda pjäsen spelar Karina Holla och Gunilla Röör Helan och Halvan. En mix av humor och allvar utlovas, och pjäsen innehåller inte bara textfragment från Helan och Halvans filmer utan även från Becketts I väntan på Godot. 16 september är det premiär för Tribadernas natt, skriven av P.O Enquist. Centrala teman är normer, jämställdhet och längtan efter kärlek.

Med inspiration från Bertolt Brecht tar den politiska teaterscenen Tribunalen sig an samtiden i Vår tids fruktan och elände. Pjäsen har premiär 16 september och handlar om hur fascismen sveper in över Europa. I fokus står den vanliga medborgaren och frågan om vilket civilkurage vi egentligen har när det väl gäller?

Sist men inte minst bjuder Turteatern in till världens undergång genom Katastrofen den 14 oktober. Pjäsen är en ”tillväxtvidrig föreställning” om ekologisk mjölk, omställning, mardrömmar och postapokalyps.

Fakta: 

Premiärer i urval:


Satyagraha: Folkoperan, 14 september

• Vår tids fruktan och elände: Teater Tribunalen, 16 september

• Donna Juanita: Kulturhuset Stadsteatern, 30 september

• Svenska
hijabis: Elverket, 14 oktober

• Rannsakningen: Orionteatern, 8 november

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

© 2024 Stockholms Fria