Vego växer i Stockholmshandeln | Stockholms Fria
  • Vegotrenden är tydlig på Willys och Hemköp, säger Claes Salomonsson, presschef på Axfood.
  • Butikerna hänger inte alltid med i omställningen. Hemköp Mariahallen märker sitt frysta vegoutbud ”matöverkänslighet”. 
Stockholms Fria

Vego växer i Stockholmshandeln

Köttkonsumtionen måste halveras, menar WWF. Och utvecklingen kan gå åt rätt håll. Försäljningen av vegetariska produkter ökar, särskilt i Stockholm.

Sverige måste halvera köttkonsumtionen, menar Världsnaturfonden och pekar ut kött som en stor miljöbov i årliga Living planet report som publicerades i förra veckan.

– Vi har dubblerat vår konsumtion sedan 1970-talet. Varför skulle vi då inte kunna gå tillbaka till den nivån? Det är bättre både för vår hälsa och för klimatet, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare för WWF till Svenska Dagbladet.

Svenskarnas påverkan på klimatet är nästan lika stor som en genomsnittlig amerikans, räknat per capita. Vårt ekologisk fotavtryck hör alltså till det största i världen och köttkonsumtionen är en viktig del.

Så hur kan vi minska köttätandet? Som i alla klimat- och folkhälsofrågor handlar det om att politik, individ och näringsliv måste bidra tillsammans. På politisk nivå har köttskatt diskuterats och initiativ som Köttfria måndagar kan ha påverkat många på ett individuellt plan.

I en färsk undersökning i Svenska dagbladet säger hälften av de tillfrågade (1 118 personer) att de i dag äter mer grönsaker än för fem år sedan. 35 procent tror att de kommer att äta ännu mindre kött om fem år och 9 procent uppger att de inte alls äter kött.

Andra undersökningar pekar på en liknande tendens. I en ny Sifoundersökning som gjorts på uppdrag av Axfood uppger 45 procent av de 1 057 tillfrågade att de äter vegetariskt en eller flera gånger i veckan och 24 procent planerar att i ännu högre utsträckning välja vegetariskt framför kött nästa år.

Stockholmarna är vegetarianer i högre utsträckning än på andra håll. 8 procent av stockholmarna säger sig vara vegetarianer i Sifoundersökningen, mot 6 procent i riket.

Det vegetariska trendbrottet går även att spåra i dagligvaruhandelns försäljning. I Axfoods butiker Willys och Hemköp har försäljningen av vegetariska produkter ökat med 41 procent under första halvåret 2016. Mest ökade Hemköps butiker i Stockholm, med 47 procent. Hos ICA har försäljningen av vegoprodukter ökat med 50 procent under början av 2016 jämfört med motsvarande period året innan.

Även försäljningen av grönsaker ökar i handeln. Mellan 2010 och 2014 ökade köksväxter, frukt och bär med 8 procent, skriver SvD.

Hur bidrar då dagligvaruhandeln till omställningen? Ett sätt är att erbjuda alternativa vegetariska produkter. Det finns idag en uppsjö alternativ som sojakorv, pålägg och ersättningsprodukter för mjölk och yoghurt. Livsmedelsjättar som Axfood och Ica har också lanserat egna vegetariska halvfabrikat och branschorganisationen Svensk dagligvaruhandel hänger på trenden: vegokonceptet Oumph utsågs till ”årets dagligvara” för några veckor sedan.

– Köttkonsumtionen har planat ut på sistone. Konsumenterna vill äta hälsosamt och hållbart. Trenden mot mer vegetariskt är tydlig i våra butiker. Även om det förstås är låga tal i grunden, de vegetariska produkterna utgör bara ett par procent av omsättningen, säger Claes Salomonsson, presschef på Axfood som äger kedjorna Hemköp och Willys.

Francesca Vilches, ansvarig för konsumentfrågor på Djurens rätt, menar att vegoprodukter är ett bra sätt att främja minskad köttkonsumtion.

– Ja det tror jag, vi måste hitta sätt att ersätta den traditionella kosten och att ersätta köttbullar med grönsaksbullar är ett lätt sätt, säger hon.

En brist Francesca Vilches själv upplevt när det gäller vegetariska produkter i handeln är att de kan vara svåra att hitta.

– En väl skyltad kyl- och frysavdelning där det står ”här finns vegetariskt” borde vara självklart, men också att man kan se på långt håll var det finns, det saknar jag.

Hur vegetariska produkter synliggörs är upp till varje butik. Axfood tar fram nya produkter, information och inspiration. Claes Salomonsson säger att det märks direkt i ökad försäljning när någon butikschef lyfter fram vegetariska produkter.

– Men konsumenterna hungrar efter mer recept och inspiration, det visar vår undersökning, och där har vi en läxa att göra. Vi kan skylta tydligare och hålla bjudningar där kunderna får testa. Vegetariskt är i dag lika gott som ”vanlig mat”, ursäkta uttrycket.

Att visa vägen till vegetariskt utbud med texten ”matöverkänslighet” som Hemköp Mariahallen gör är ingen bra idé, tycker Francesca Vilches.

– Många är ju allergiska mot soja och vete vilket ingår i flera vegetariska produkter, då är det inte bra att marknadsföra det på det sättet. Men jag tror att många fortfarande är rädda att använda ordet vegetariskt, man kanske tycker att det låter tråkigt eller att det finns en rädsla att införa något nytt. Men vi ser samtidigt att de flesta är neutrala eller positiva till ordet.

Claes Salomonsson säger sig inte känna till Hemköp-skyltningen och blir förvånad:

– Det låter konstigt måste jag säga, det är väl något gammalt begrepp. Vi har en hälsotrend i samhället och där måste vi hänga med.

Rekommenderade artiklar

Stockholm ratar vegodag i skolan

”Jag avskyr symbolpolitik och vill inte tvinga barn att äta vegetariskt om de vill äta allsidigt”, säger skolborgarråd Olle Burell (S).

Vego blir norm i vården

Avdelning 24 visade vägen. Nu blir vegetarisk kost huvudalternativ inom hela slutenvården i Norra Stockholms psykiatri.

© 2018 Stockholms Fria