Poesi och magi i novembermörkret | Stockholms Fria
  • Koleka Putuma från Sydafrika skriver ofta om ämnen som rasförtryck, kön, hbtq-frågor och våld.
  • Maud Vanhauwaert är en känd belgisk poet som öppnar poesifestivalen med en performanceshow tillsammans med skådespelaren Maria Salomaa och pianisten Johan Graden.
  • Linnea Rönn, projektledare.
Stockholms Fria

Poesi och magi i novembermörkret

Musik, skådespeleri, dans och förstås poesi. I helgen 24–26 november hålls Stockholms internationella poesifestival på Nobelmuseum.

Den årliga poesifestivalen i tidskriften 10-tals regi har denna gång Återförtrollning och performance som tema. Inspirationen kommer från den tyske filosofen Max Weber.

– Vi är intresserade av vad Max Weber kallade avförtrollningen av världen i och med upplysningen, att världen mäts och räknas, det finns inga mysterier och ingen magi längre. Vi gjorde ett tidskriftsnummer om det i våras, där skrev vi om avförtrollning i relation till bland annat sociala medier, säger Linnea Rönn, projektledare.

Hon berättar att Madeleine Grive, konstnärlig ledare för festivalen, skriver att de sätter in poesin som motkraft mot förstelning.

Det är lätt att associera magi och förtrollning till religion, men Linnea Rönn ser inte något religiöst i 10-tals poetiska vision.

– Nej, det kan man inte direkt säga. Men förtrollning är ju en religiös upplevelse, så det är klart att det blir lite religiösa vibbar, men det är inte någon inriktning vi har. Vi vill förtrolla i mörka november.

Ett signum för 10-tal är att korsbefrukta poesi med andra konstarter som musik, dans och konst. Det märks även på årets festival där en dag är vigd åt performances. Bland dem som äntrar scenen märks bland andra skådespelaren Görel Krona, som tillsammans med en flöjtist framför delar ur en föreställning om Selma Lagerlöf. De flesta poeterna och artisterna kommer dock från andra länder än Sverige.

– Vi kommer bland annat ha med en poet som heter Koleka Putuma som bara är 24 år. Hon är en mästare i spoken word och gör performances om hbtq-frågor och om hur det är att vara svart och homosexuell i Sydafrika, säger Linnea Rönn och fortsätter:

– Vi har också performances som korsar konstformer, till exempel av isländska Ásta Fanney Sigurðardóttir. Hon använder poesi, ljudbilder, projektioner och musik under sitt 20 minuter långa performance. Hennes framträdanden är väldigt förbundna med energin i rummet, de uppstår i stunden.

Om performances är i fokus under fredagen så är det förtrollning som står högst på dagordningen på lördag. Poeterna har blivit ombedda att skriva eller välja ut dikter som passar till temat. Utöver svenska poeter deltar nio poeter från 8 länder. Alla läser på originalspråk.

– Vi översätter allt till engelska, man ser den engelska texten på en skärm. Sedan översätts vissa texter till svenska och läses då av skådespelare, säger Linnea Rönn.

Maria Salomaa, aktuell på Dramaten, och Marika Lagercrantz är några av dem som medverkar.

Under avslutningsdagen på söndag hålls seminarier.

– De bottnar i återförtrollningstemat. Bland annat kommer filosofen Jonna Bornemark, som skrivit en essä om vår avförtrollade värld, och kulturkritikern John Swedenmark.

Av en lycklig slump kommer årets festival att omgärdas av fotografier av Nobelpristagare. De ingår i Nobelmuseums utställning Litterär revolt. Medan Svenska akademin ofta bidrar till att smala författarskap får en bredare läsekrets, gör även 10-tal en litterär gärning genom att presentera ny poesi för en svensk publik.

– Ofta introducerar vi poeter i Sverige, vi översätter dem för första gången. Det är kul att vara först på bollen, säger Linnea Rönn.

Annons

Rekommenderade artiklar

© 2017 Stockholms Fria