Fria.Nu

Västtrafik kränker Erik

I fem år har Erik Ljungberg vänt ut och in på Västtrafiks och Göteborgs Spårvägars reseregler. Genom att döpa om Västtrafik till Västtragik på sin hemsida har han öppnat ögonen på opinionen. Erik är rullstolsburen och har inga problem att åka spårvagn. Problemet är att han inte får.

DISKRIMINERING (SFT) I Göteborg är det ytterst förarens skyldighet att se till sina resenärers säkerhet. Eftersom rullatorer, barnvagnar och tunga bagage generellt är tillåtna är det alltså förarens skyldighet att förbjuda dem att åka med, om ekipaget utgör en säkerhetsrisk vid en kollision.

Men den typen av individuell bedömning anses inte nödvändig när det gäller rullstolar. Erik Ljungberg väger cirka 70 kilo.

Hans rullstol är i lättmetall och väger cirka sju kilo. Tillsammans väger de ungefär lika mycket som medelsvensson.

Trots detta hävdas han utgöra en säkerhetsrisk. Men inga krocktester har gjorts med rullstolar som de ser ut i dag. De antaganden som ligger till grund för dagens rigorösa regelverk gjordes i början av 80-talet.

- Rullstolar utgör en säkerhetsrisk då många är skrymmande och tunga. Det finns ingen standardkonstruktion på en rullstol och det gör det omöjligt för oss att skapa regler som funkar för alla sorter, säger Sven-Göran Hulthén, vd för Göteborgs Spårvägar.

- Vi måste tänka på alla resenärers säkerhet och dessa regler är skapade av omtanke om både den rullstolsburne och dess medresenärer vid en kraftig kollision, menar han.

- Det argumentet håller inte, säger Erik Ljungberg. Ingen sitter kvar på sin plats vid den typen av kraftiga krockar som de baserar sina regler på. Barn kommer sannolikt att flyga ur sina barnvagnar och jag kommer med största säkerhet separeras från min rullstol. I det fallet kan faktiskt en tung matkasse vara farligare än min stol.

Och Erik Ljungberg får stöd från expertisen.

- Egentligen är det ganska självklara fysiklagar vi pratar om. Vid en kollision välter det med högst tyngdpunkt först, säger Henrik Karlsson, civilingenjör med fysisk simulering som expertområde.

- Därför är en barnvagn farligare än en rullstol. Vid en stor krock kommer allt att föras kraftigt framåt, och då är sannolikt de stående passagerarna de som utgör den största säkerhetsrisken, menar han.

Västtrafik gick för någon månad sedan ut med ett pressmeddelande för att förklara i vilken takt Göteborgs lokaltrafik ska handikappanpassas. Allt ska vara klart 2010. I dag finns 204 spårvagnar i Göteborg. Endast en är anpassad för rullstolsburna.

- Det är naturligtvis bra att de handikappanpassar lokaltrafiken men det är inte min huvudfråga. Jag har drivit ärendet i fem år nu därför att jag hela tiden kommit på spårvagnar och bussar men inte fått lov att åka med, säger Erik Ljungberg.

Han menar att de nya godkända rullstolsplatserna inte är så bra och att han känner sig tryggare på de gamla.

- Man sitter i en liten fålla med ryggen åt färdriktningen på de godkända platserna. Det gör att om bussen eller vagnen accelererar i en uppförsbacke så är det inte säkert att bromsarna på en rullstol håller för tyngden på den som sitter i. Risken finns också att stolen åker ur fållan eller kan tippa baklänges om en inbromsning sker direkt efter en acceleration.

- Varför bygga om spårvagnar för cirka 30 000 kronor styck när det är ordentligt gjort från början? undrar han. Dessutom ingår ju inte en ramp i det priset så de rullstolsburna som inte kan komma på vagnen själv, till exempel alla i elrullstol, är fortfarande lika diskriminerade.

Så frågan kvarstår: varför förbjuder Västtrafik, som enda kollektivtrafikföretag i Sverige och Europa, rullstolsburna passagerare ombord på sina fordon?

- Jag kommenterar bara våra regler, men tycker nog att andra har gjort konstiga säkerhetsbedömningar, säger Sven-Göran Hulthén.

- Det är ju märkligt att Göteborgs stad i så fall är de enda som kan göra en vettig säkerhetsbedömning medan övriga Sverige och Europa gör fel, svarar Ljungberg.

Alla 80 låggolvsvagnar som finns i trafik i Göteborg har en rullstolssymbol bredvid dörren för att poängtera sin lättillgänglighet. Men sitter du i rullstol får du inte åka med.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Vem granskar granskaren?

Nyligen publicerades en undersökning från Institutionen för Journalistik och Masskommunikation på Göteborgs Universitet, där allmänheten tillfrågades om vilka samhällsinstitutioner som hade störst makt över dagordningen. Sedan 1989 hade medierna klättrat förbi både de politiska partierna och regeringen, och hamnat i ohotad topposition. Media är inte längre de som granskar makten, media är makten. Och när media då är alldeles upptagna med att vara makten, vem ska då granska media?
Den här veckan bjuder vi på GFT er på en omfattande bilaga om mediesituationen i Sverige. Håll till godo!

Fria.Nu

Björklund: Läs historia, Åkesson!

Liberalernas ledare Jan Björklund sjöng de liberala värdenas lovsång i sitt Almedalstal och angrep SD- ledaren.

–Jimmie Åkesson, gå hem och läs historia!

Förbud mot barnärktenskap

Regeringens förslag om totalförbud mot erkännande av barnäktenskap välkomnas av experter inom hedersrelaterat våld och förtryck. Därmed läggs mindre ansvar på flickorna, anser Bernardita Núñez, verksamhetsledare på Terrafem kvinnojour. 

Hjärnan pigg längre hos dagens 70-åringar

Dagens personer i 70-årsåldern är piggare i hjärnan än tidigare generationer. Men när den kognitiva förmågan väl börjar försämras, går nedgången snabbare än tidigare. Det antas hänga ihop med hur vi använder hjärnans reservkapacitet. 

© 2024 Stockholms Fria