Astrid Lindgren - en folkkär rebell | Stockholms Fria
Fria.Nu

Astrid Lindgren - en folkkär rebell

I år skulle författarinnan och opinionsbildaren Astrid Lindgren ha fyllt 100 år, vilket uppmärksammas i fotoutställningen ASTRID Anna Emilia LINDGREN och fotoboken Astrids bilder, en maffig biografi som släpps i samband med utställningen.

Bara en riktigt stor person får en hel utställning om sitt liv i Kulturhusets största galleri som postum födelsedagspresent. Och Astrid Lindgren är ju, som bekant, en av vårt lands största kändisar. Hennes böcker finns översatta till ett 90-tal språk och 186 skolor i Tyskland bär hennes namn. I år skulle författarinnan och opinionsbildaren ha fyllt 100 år, vilket uppmärksammas i fotoutställningen ASTRID Anna Emilia LINDGREN och fotoboken Astrids bilder, en maffig biografi som släpps i samband med utställningen.
Här möter vi Astrid Lindgren ur olika vinklar och i olika roller – yrkeskvinnan, spelevinken, rebellen, modern och den känsliga unga kvinnan med skinn på näsan. Privata fotografier ur familjealbum varvas med professionella fotografers bilder, patenthandlingar och brev. I utställningen även med filmer och ljudupptagningar från Astrid Lindgrens tid som rapp ung paneldeltagare i radioprogrammet Tjugo frågor.
Bilder och dokument berättar om en fascinerande personlighet och ett innehållsrikt liv, från föräldrarnas himlastormande kärlekssaga, över uppväxten i småländsk högreståndsmiljö, till prisutmärkelser och utnämningar i pensionsåldern. Astrid Lindgren gick sin egen väg livet igenom och fick inte för inte utmärkelsen Sveriges Pantertant på äldre dar. Hon var den första i Vimmerby som shinglade håret och klädde sig enligt 1920-talets androgyna ideal, hon blev gravid som 18-åring, vägrade gifta sig med sonens pappa – chefredaktören på Wimmerby tidning där hon arbetade. Hon tvingades lämna bort den älskade sonen och fly hembyn, gifte sig sedan lyckligt och fick dottern Karin 1934.

Karriären var brokig, från reporteruppdrag och kontorsflicka till snuskjobbet inom säkerhetspolisen där hon läste inkallades brev under kriget. Som barnboksredaktör på Rabén & Sjögren kom Astrid Lindgren att prägla hela barnboks-Sverige. Men det är naturligtvis hennes egna böcker som kom henne att bli så älskad.
Astrid Lindgrens politiska engagemang gjorde henne till en populär opinionsbildare. Vietnamkriget, kärnkraften och den ökande rasismen var bara några frågor där socialdemokraten Astrid Lindgren satte ned foten och gjorde motstånd. Pomperipossadebatten 1976 om orättvis beskattning, i vilken hon deltog med en artikel i Expressen med den satiriska sagan Pomperipossa i Monismanien, bidrog till politiskt maktskifte. 1987 fick hon en alldeles egen lag om djurrätt, Lex Lindgren, i 80-årspresent. Lagen visade sig dock så innehållslös att en besviken Astrid Lindgren själv beskrev den som fisig.
Överraskning och igenkännande var ledorden för de utställningsansvariga när bilder skulle väljas ut. Vad gäller överraskningsmomentet presenteras dock inte mycket nytt och jag tror ingen sätter den medhavda läsken i halsen på grund av chock. Astrid Lindgren är så helgonförklarad i vårt samhälle att jag i smyg nästan önskar att en ny sida av författarinnan som barnmisshandlare, satanist och praktiserande sadomasochist ska uppdagas. Kannibalen Astrid Lindgren lurade alla – nu avslöjas hennes mörka jag.
Istället får vi ta del av den välkända bilden av en skarpsinnig, självständig och mysigt tokrolig tant. Och det är absolut inget fel med det. Både utställning och bok är mycket informativa och högkvalitativa hyllningar till en stor kvinna.

Framför allt är det roligt att läsa de kvicka citat som Astrid Lindgren livade upp sin omgivning med under åren. En personlig favorit är hur hon 1997 mottog priset som Årets svensk i världen med orden: Ni ger priset till en person som är urgammal, halvblind, halvdöv och helgalen. Vi får akta oss för att sprida ut det här!

Fakta: 

Utställning: ASTRID Anna Emilia LINDGREN, Galleri 5, Kulturhuset, 24 mars–2 september

Litteratur: Astrids bilder, författare: Johan Erséus med Margareta Strömstedt, förlag: Max Ström

Rekommenderade artiklar

© 2019 Stockholms Fria