Stockholms Fria

Nyfiken på genus

Teaterregissören Liv Elf Karlén är aktuell med boken Större än så här – Tankar för en genusnyfiken gestaltning, om mansdominansen inom teatervärlden och hur denna kan brytas.

Varför behövs en sån här bok?

– Teatervärlden har en föreställning om sig själv att vara en radikal förändringskraft, men granskningar på senare år visar att verkligheten ser annorlunda ut. I dag är det övervägande fler manliga regissörer och dramatiker som engageras på de stora scenerna och det som anses vara allmänmänskliga berättelser eller teater av hög kvalitet är oftast berättelsen om den vite, heterosexuelle mannen. 

– Vi vill vidga diskussionen om könsbalansen i teatervärlden till att även behandla själva teaterhändelsen. På vilket sätt reproducerar vi föreställningar kring kön i de bilder vi förmedlar på scenen? Varför fortsätter vi i så hög grad att använda oss av könsstereotyper som hör hemma i 1800-talet? Vi kan arbeta för att visa på något annat.

Hur ska ni gå tillväga för att åstadkomma en förändring?

– Det är viktigt att prata om jämställdhet, men ännu viktigare att börja göra annorlunda. Lacrimosa har jobbat som en feministisk teatergrupp sedan 2001, men det senaste ett och ett halvt åren har vi mer systematiskt undersökt hur man kan innefatta genusmedvetenhet i teaterarbetet och vad det finns för konkreta nycklar för att närma sig en mer feministisk gestaltning.

Hur har ni gjort för att hitta sådana nycklar?

– Tillsammans med några av Sveriges främsta kvinnliga skådespelare har vi letat i skådespelartekniker som dragking, clown och improvisation, samt undersökt områden som humor, platstagande, sexualitet och skönhet. Där har vi gjort vad vi kallat genusnyfikna försök för att hitta verktyg och strategier, som vi presenterar i boken. Ann Petrén, Gunilla Röör, Sissela Kyle, Pia Johansson och Ika Nord är några av de som medverkat.

Vad vill ni uppnå med boken?

– Vi vill inspirera andra till att leta genusnyfiket under teaterprocessen. Genom att vidga ramarna för hur vi berättar historier tror vi att vi kan skapa bättre möten med publiken.

Kan förändringar inom teatern i förlängningen även påverka samhället i stort? 

– Kulturen är med och sätter ramarna för hur vi associerar kring män och kvinnor, så varför ska vi från teaterscenen visa en trängre verklighet än vad som är möjligt? När man sätter upp en föreställning har man alltid valet att reproducera rådande föreställningar, eller att problematisera ordningen och visa på en större mångfald.

Fakta: 

<h2><em>Större än så här – Tankar för en genusnyfiken gestaltning</em> släpptes i torsdags. Lanseringen ingår i Lacrimosas veckolånga firande av Internationella kvinnodagen. På programmet står även urpremiären av pjäsen <em>Dagordning – En otrendig föreställning om statusstress</em>, samt en kulturdag i samarbete med Stockholms stadsteater i dag. Dagordning spelas på Scen Gavelius till och med den 11 maj.</h2>

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Vad ska du göra den 8 mars?

På måndag är det 8 mars och Internationella kvinnodagen firar 100 år. Stockholms Fria ringde upp tre kulturansikten för att fråga om dagen.

© 2024 Stockholms Fria