Stockholms Fria

Heta nyheter om en miljövänlig stad

Nu kommer Alternativ stad ut med en skrift de kallar för en ny gratistidning, Heta Nyheter. Göran Folin från Alternativ stad berättar att deras lilla tidning tryckts upp i 10 000 exemplar.

Varför ger ni ut den?

– Främst är det i opinionsbildande syfte, Förbifart Stockholm är en så jädra viktig fråga.

Tidningen finansieras med hjälp av medlemsavgifter, och genom att dela ut den på bland annat första maj hoppas man nå rätt målgrupp.

– Framför allt socialdemokraterna är viktiga, de har en sådan vågmästarroll. Det bästa vore om de kunde ändra åsikt. Men det är väl svårt, många socialdemokrater är så betongfixerade.

Skriften har finansierats med hjälp av medlemsavgifter, och genom att dela ut den hoppas man även på att få fler medlemmar.

– Vi har ökat mycket nu i och med klimatfrågan, men vi hoppas på fler.

När nästa nummer av tidningen ska komma är inte planerat.

– Antagligen kommer det ut i början på hösten, innan klimatpropositionen ska tas, säger Göran Folin.

Fakta: 

<h2><a href="http://www.fria.nu/tema/foerbifarten">Läs om Förbifart Stockholm på vår temasida.</a></h2>

Annons

Rekommenderade artiklar

Första halvlek – en barnlek?

Vad har moderaterna, folkpartiet och kristdemokraterna – och delvis centerpartiet – åstadkommit under sina två år vid makten? Vad vill de göra under de kommande två åren – och vad tycker oppositionen om det? Fria Tidningar har frågat våra folkvalda politiker om både första och andra halvleken vid makten och i opposition.

De omstridda Dennislederna blir verklighet

Alla vägar som ingick i det så kallade Dennispaketet har påbörjats, är under diskussion eller är färdiga. Kollektivtrafikförbättringarna är genomförda eller håller på att genomföras, utom tunnelbana mellan Hjulsta och Barkarby.

Trängselskatten – het fråga för Stockholmspolitikerna

Miljardöverskottet från trängselskatten tar staten hand om. Regeringen vill nu se en höjning av trängselavgiften för att finansiera en utbyggnad av tunnelbanan. Något som visserligen välkomnas av politikerna i stadshuset, men både oppositionen och alliansen vill att överskottet ska kontrolleras regionalt.

Första miljarden på väg till Förbifart Stockholm

Nästa år ges drygt 1,2 miljarder från trängselskatten tillbaka till Stockholm, vilket är dubbelt så mycket som tidigare år. Nästan allt går till att finansiera Förbifart Stockholm. "Ett stort svek mot folkomröstningsresultatet", säger Göran Folin från Alternativ stad.

© 2014 Stockholms Fria