Stockholms Fria

Festivalerna har blivit marknadsplatser

Den tjugotredje upplagan av Stockholm Jazz Festival har startat. Kristian Borg är lite besviken över att allt fler festivaler fungerar mer som marknadsplatser än forum för musikälskare.

'Här var det korv', 'här var det glass', 'här var det chips'. Var är det jazz?
En överdrift, men 'krämarnas marknad' är det första uttryck jag kommer att tänka på när jag träder in på festivalområdet för den tjugotredje upplagan av Stockholm Jazz Festival. Den första för min del.
Stillsam nattklubbsjazz strömmar ut från stora scenen på Skeppsholmen. Det är göteborgspianisten Fabian Kallerdahl Galore och hans för stunden valda trio som spelar. De spelar bra. Ingen storslagen fest, men improvisationerna är strålande och även om det är musik som gör sig bättre på ett murrigt Fasching är det en fin start på första festivalkvällen.
Tyvärr har jag svårt att släppa känslan av att Skeppsholmen har förvandlats till en marknadsplats. Kanske beror det på storleken: på en festival av exempelvis Roskildes mått är krämarna inte lika hoptryckta som här. Från scenen gör man reklam för de olika försäljarna och deras produkter. Huvudsponsorerna delar ut gratismackor och säljer mobiltelefoner. Ölpriserna ligger på Stureplansnivå.
För biljettpriset väntar sig kanske jazzpubliken mer än att få en bunt påstridiga säljare på halsen. Men allt fler festivaler väljer att gå den kommersiella vägen och Stockholm Jazz är inget undantag i det sammanhanget. Det är priset vi får betala för att få hem de riktigt stora namnen.

Ändå saknar festivalen många internationella storheter; programmet lockar mest med comeback-stjärnor. Miriam Makeba och Sting i all ära, men är det inte 2006? Nytänkande, någon? Petter var ju intressant för fem år sedan. I dag är han raka motsatsen till het, enligt min ringa mening.

Frågan är väl om inte jazzen för en tynande tillvaro på festivalen för densamma. Kanske är en kursändring på gång. Men enligt festivalens vd Bosse Persson är omkring 70 procent av årets artister jazzmusiker. Det är ju då för väl. Det är ju en jazzfestival, för tusan - åtminstone till namnet.
Min kollega har i veckor muttrat över det faktum att arrangörerna för några år sedan strök ordet 'blues' ur såväl namn som program. Om jazzen ska gå samma väg blir Stockholmsfestivalen det naturliga namnet. Då fungerar det nog inte att låta en göteborgare inleda.

Annons

Rekommenderade artiklar

”Alla ska söka på samma premisser”

I kulturtemanumret av Stockholms Fria Tidning (31/3) gjorde Kristian Borg en granskning av kulturstödet i Stockholms stad. En slutsats var att det är svårt för nya verksamheter och projekt att ta sig in i systemet. När det gäller verksamhetsstödet är det med mycket få förändringar samma aktörer som fått stöd varje år. Av verksamhetsstödet 2011 gick bara 1,6 av 77 miljoner till nya verksamheter. Kulturborgarrådet Madeleine Sjöstedt ger här sin syn på systemet.

”Det blir mer byråkrati med borgarna”

Inte oväntat är oppositionen mer kritisk till det nya kulturstödet än den styrande alliansen. Vi frågade Vänsterpartiets Ann Mari Engel, som bland annat tycker att byråkratin och styrningen av kulturens innehåll blir för stor.

© 2014 Stockholms Fria