Förbifarten inte särskilt samhällsnyttig | Stockholms Fria
Stockholms Fria

Förbifarten inte särskilt samhällsnyttig

Efter att onsdagens Uppdrag granskning tagit upp Förbifart Stockholm kräver miljöpartiet både i Stockholms stad och riksdagen att Förbifarten skrotas.

– I den kommande klimatpropositionen är det självklart att infrastruktursatsningar måste vara med och att planeringen av Förbifart Stockholm läggs ner, säger Karin Svensson Smith, trafikpolitisk talesperson för miljöpartiet, i ett uttalande.

Uppdrag granskning visade att Vägverket systematiskt bortsett från faktorer som ger en negativ påverkan av den samhällsekonomiska nyttan i projektet. Bland annat har man räknat med att bensinpriset kommer att vara oförändrat, bortsett från inflationen, fram till och med år 2040, och att koldioxidutsläppen inte kommer att öka när den nya leden står färdig.

Dessutom har beräkningarna gjorts innan trängselavgifterna infördes, och därför ger Vägverkets beräkningar en större nytta av minskad trängsel än vad som egentligen kommer att bli fallet. Vägverkets kalkyler ska nu granskas av oberoende konsulter.

Men upphandlingen vanns av samma företag, WPS, som gjorde den ursprungliga kalkylen och nu alltså ska granska sig själva.

Fakta: 

<h2><a href="http://www.fria.nu/tema/foerbifarten">Läs fler artiklar om Förbifart Stockholm på vår temasida.</a>&nbsp;</h2>

Rekommenderade artiklar

”Dags för folkrörelsen att träda in”

Det blir ett fortsatt borgerligt styre i staden de kommande fyra åren. Sverigedemokraterna kommer inte att inte komma in i fullmäktige men går framåt i resten av länet från 12 till 38 mandat. Vi frågande några från den utomparlamentariska rörelsen vad de tror valutgången innebär här för staden och hur de kommer att arbeta framöver?

Forskare underkänner kalkyl för Förbifart Stockholm

Analyserna som motiverar Förbifart Stockholm tar inte hänsyn till de klimatpolitiska målen, menar forskare på KTH som granskat den samhällsekonomiska analysen för vägutbyggnaden. Enligt granskningen är det också tveksamt om den planerade leden verkligen är samhällsekonomiskt lönsam.

Nätverk hotar att stoppa Förbifart Stockholm

Svenska naturskyddsföreningen och Miljöförbundet jordens vänner rasar över att intäkterna från trängselskatterna föreslås gå till att finansiera Förbifart Stockholm. Nätverket Ur tid är leden som i början av 1990-talet stoppade Dennispaketet, lovar att även stoppa Förbifart Stockholm om den borgerliga alliansen försöker realisera planen.

© 2020 Stockholms Fria