40-årig kamp för en alternativ stad | Stockholms Fria
Stockholms Fria

40-årig kamp för en alternativ stad

Med en välriktad känga mot Förbifart Stockholm firar Alternativ stad 40 år i dag. Stockholms Fria Tidning besökte organisationen för ett samtal om historia, föryngring och Timbro.

På tredje våningen i Solidaritetshuset, ett hem för flera av Stockholms ideella krafter, sitter Per-Anders Jande och Staffan Wrigge i Alternativ stads lilla kontor. Föreningen är ett barn av 68-generationen och såg dagens ljus nio månader efter majrevolten. Enligt Staffan Wrigge, en av grundarna, startade organisationen den 15 februari 1969 med en träff på en ungdomsgård i Johannes församling. Men det finns andra versioner om vad som hände.

– Jag träffade en dam en gång när jag delade ut flygblad som hävdade att vi hade börjat på stadsbiblioteket. Men det har inte jag något minne av, säger Staffan Wrigge.

Organisationen har flyttat omkring en del innan den flyttade in i Solidaritetshuset. De har bland annat hållit till på Bryggarbacken och på Moderna museet, likväl som på Wollmar Yxkullsgatan. Men det är på gatan de har vunnit sina största segrar, som under Almstriden i Kungsträdgården 1971 och senast när det gällde trängselavgifterna. Aktionen 1971 räddade trädgårdens almar från fällning och den planerade tunnelbaneuppgången lades lite längre bort istället.

Lokalen de håller till i nu är lagom ostädad, ett par halvdruckna kaffekoppar står på det nötta gröna bordet, och runt om är hyllorna överfulla med pärmar, pamfletter och böcker. Två blommiga termosar sticker ut från alla papper, de lär ha värmt många kyliga demonstranter.

– Vi har en jävla skrälldus med medlemmar, 430 stycken, säger Staffan Wrigge, men det är kanske tio som är aktiva.

En av dessa är Per-Anders Jande, som även sitter med i Miljöförbundet Jordens vänners styrelse, Alternativ stads moderorganisation. Han kom med hösten 2006 då han blev medlockad under en julmarknad och är därför en av organisationens yngre krafter, men då han är 34 år går det att ana vissa föryngringsproblem.

– På slutet har det varit fullt upp att planera helgens fest, men sedan ska vi ta tag i rekryteringen. Vi ska föra en fortsatt kamp mot motorvägar och minskningen av offentliga platser, säger Per-Anders Jande.

Kampen mot motorvägen står i centrum för firandet på lördag, då organisationen kommer att genomföra en skoaktion mot Förbifart Stockholm. Inspirerade av den irakiske journalist som nyligen skoade George W Bush tänker de ge en känga åt motorvägsprojektet. Tanken är att överlämna en säck med uttjänta skor till Vägverket med riktade budskap till styrelsen och till regeringen. Efter aktionen väntar en eftermiddag med seminarier och workshops innan det stora kalaset.

Organisationens historia är sammanställd av bland andra Staffan Wrigge, och han medger att den är ett uttryck för en manlig syn. Det är uppenbart att det är en överväldigande del män som nämns i texten.

– När vi började hade vi väldigt många kvinnliga aktiva, men nästan alla de som fortsatte var män, säger han.

I dag har organisationen kontakter med bland andra Klimax, som anordnar direkta aktioner för att belysa klimatproblemen. Rådande finanskrisen kan skapa ett uppsving för aktivitetsgrupper igen, och för det samhälleliga engagemanget, efter en nedgång de senaste två decennierna.

– När den utomparlamentariska vänstern försvann och gick och la sig att sova blev det ett maktvakuum där Timbrogänget kom in med sina privatiseringar. Timbrogänget är en förförare som förför ungdomar som får de mest förfärliga liberala idéer. Det är en formidabel motståndare, säger Staffan Wrigge.

Både Per-Anders Jande och Staffan Wrigge är överens om att gruppen behövs nu liksom för fyrtio år sedan. Det som har förändrats är att miljöfrågan har blivit större även inom den parlamentariska politiken, med miljöpartiet som sitter stadigt i riksdagen och klimatfrågan som har blivit akut. Per-Anders Jande säger att detta är en av de viktigaste frågorna som gruppen jobbar med i dag, att få till en rimligare klimatpolitik.

Gruppen har mycket aktiviteter planerade. Bland annat kommer en föredragsserie att anordnas under våren med föreläsningar och diskussioner en gång i veckan. Och med tanke på att kärngruppen inte är en ungdomsorganisation direkt, som Staffan Wrigge säger, är det ändå liv i 40-åringen. Så då är frågan om den kommer överleva 40 år till?

– Miljörörelsen kommer att finnas med om 40 år, det tror jag, säger Staffan Wrigge, men om det är inom Alternativ stad är svårt att säga. Men det vore kul att uppleva femtiårsjubileet i alla fall.

Fakta: 

<h2><span style="font-family: helvetica, arial; font-size: 12px; line-height: 17px;"><a style="color: #1670d4; text-decoration: none; padding: 0px; margin: 0px;" href="http://www.fria.nu/tema/foerbifarten">Läs om Förbifart Stockhom på vår temasida.</a></span></h2>

Rekommenderade artiklar

Minskat kollektivresande med Förbifarten

I planeringen av Förbifart Stockholm saknas både bussfiler och möjlighet att dra spår i tunnlarna. Socialdemokraterna efterlyser blocköverskridande samtal kring spåren, medan Moderaterna kallar samtalen en hypotetisk fråga.

Trängselskatten – het fråga för Stockholmspolitikerna

Miljardöverskottet från trängselskatten tar staten hand om. Regeringen vill nu se en höjning av trängselavgiften för att finansiera en utbyggnad av tunnelbanan. Något som visserligen välkomnas av politikerna i stadshuset, men både oppositionen och alliansen vill att överskottet ska kontrolleras regionalt.

Första miljarden på väg till Förbifart Stockholm

Nästa år ges drygt 1,2 miljarder från trängselskatten tillbaka till Stockholm, vilket är dubbelt så mycket som tidigare år. Nästan allt går till att finansiera Förbifart Stockholm. "Ett stort svek mot folkomröstningsresultatet", säger Göran Folin från Alternativ stad.

© 2021 Stockholms Fria