Humor främsta vapnet hos gerillakrigaren Banksy | Stockholms Fria
  • Bankys Hitchhiker to anywhere återfinns i London. Men vart är han på väg?
Stockholms Fria

Humor främsta vapnet hos gerillakrigaren Banksy

I SFT:s serie Konstnärer i fokus presenteras en konstnär och dennes verk, antingen med konstnärens egna ord, en beskrivande presentation eller en intervju. Denna gång introducerar vi gatukonstnären Banksy.

Att kalla Banksy för konstnär är att förenkla, men ordet får fungera i brist på bättre. Kanske ord som reality hacker, mångsysslare, politisk aktivist eller gerillaaktivist skulle göra honom större rättvisa.
Banksy, eller Robert Banks som han heter enligt The Guardian, har blivit världskänd för sina sprejmålningar och uppmärksammade konstaktioner. Bredden i hans verk och det gränsöverskridande tilltalet har gjort honom famös långt utanför både Storbritanniens och gatans kretsar.
Han har bland annat smugglat in och hängt upp egna konstverk på Louvren i Paris, Tate museum i London och Metropolitan museum of modern art i New York. När han 2005 placerade sitt verk Early man goes to market på British museum ska museet ha införlivat det i sin enorma samling. Tavlan föreställer en grottmänniska som drar på en shoppingvagn.
För några veckor sedan placerade han en docka i den kaliforniska nöjesparken Disneyland. Dockan var i verklig storlek, föreställande en Guantanamofånge, med orange kläder, handbojor och svart luva över huvudet. Kort dessförinnan placerade han 500 alternativa Paris Hilton-album i brittiska skivaffärer. Banksy ersatte Hiltons sånger med remixar gjorda av artisten Danger Mouse och gav dem titlar som Why am I Famous? och What Have I Done?. Kopiorna såldes i tron att de var original och auktioneras för närvarande ut på Ebay för upp till 750 dollar.

En del av lockelsen med Banksy består i hans självvalda anonymitet, som han lyckats hålla fast vid sedan graffitiperioden i slutet av 1980-talet. Han närvarar aldrig själv vid sina utställningar. Det ger upphov till spekulationer och förklarar delvis den mediala uppmärksamheten - media älskar som bekant mysterier. Att hans 'duk' omfattar flera världsdelar och verken återfinns på strategiskt viktiga platser i västvärlden förklarar också populariteten.
Banksy har hyllats för den fräckhet och humor som utmärker hans konstnärskap. Det är lätt att instämma i hyllningskören. Är man inte inbjuden till de stora grabbarnas arena får man se till att hamna där i alla fall. Att smuggla in sin konst på New Yorks fyra mest kända museer - på en och samma dag - ger uppenbarligen någon sorts respekt även hos kultureliten.
- Konst är den sista av de stora kartellerna, sa Banksy i en intervju i Wired 2005. Några få skapar konsten, en handfull köper den och ett fåtal visar den. Men de miljontals som tittar på den har inget att säga till om. Jag har en mer direkt kommunikation med publiken.

Till och med Hollywood har tagit gatukonsten till sitt hjärta. För tre veckor sedan hade Banksy sin första stora utställning i Los Angeles. Utställningen med det porrinspirerade namnet Barely legal hade temat global fattigdom och orättvisa och lockade skådespelare som Brad Pitt, Angelina Jolie och Keanu Reeves. Barely legal bjöd bland annat på en verklig elefant målad i ett blommigt mönster och en egen version av målningen över slaget om Iwo Jima 1945.
Drivkraften bakom hans konstnärskap tycks vara att försöka komma på sätt att slippa tänka på vilken orättvis värld vi lever i och hur meningslöst livet är.
- Ett av de bästa sätten visade sig vara att sitta i ett lager och måla 50 målningar om ondska, smärta och meningslöshet. Du blir immun. Jag målade en tavla föreställande en västerländsk familj som äter picknick i en by med svältande afrikanska barn, som heter I hate eating my dinner in front of the news, och jag blev så besatt av att måla varje fluga på barnens ansikten att jag inte tänkte på svältande barn ens en sekund, säger han i en färsk intervju med tidningen LA Weekly.

Förra året utsmyckade Banksy muren mellan Israel och Palestina. Nio stenciler sprejades på den palestinska sidan av Västbanken. Bilderna visade livet på andra sidan muren, som Banksy föreställde sig det. 2001 reste han till Chiapas i Mexiko för att måla muralmålningar till stöd för den zapatistiska gerillan.
Budskapet är således oftast antimilitaristiskt och antikapitalistiskt och ofta förekommande motiv är djur, som apor och råttor, och soldater, barn och äldre. Symboliken är ofta iögonenfallande enkel, kanske för att så många som möjligt ska förstå. Hans konst provocerar, men handlar i grund och botten om en vilja till förändring. Råttorna representerar exempelvis graffitimålare eller andra oönskade element och kan bära på budskap som 'Vår tid ska komma'.
Det är intressant att notera utvecklingen och förfiningen av det konstnärliga uttrycket. Från att ha varit en graffitimålare ('Men jag var för långsam för det', har han sagt), som gått vägen via klistermärken och stencilkonst, är hans idéer och uttryck i dag långt mer intrikata och uppfinningsrika. I likhet med sin svenska motsvarighet Akay har Banksy införlivat levande varelser i sin konst. Förutom den redan nämnda elefanten har Banksy bland annat släppt ut 200 levande råttor i en exklusiv affär i London. Akay å sin sida har spelat död i syfte att se om någon reagerar. Banksy överraskar också genom att arrangera konstutställningar utan att berätta var de ska hållas förrän dagen före, som nu senast i LA.

Gränsen mellan konst och verklighet är upplöst. Media is the message. En utställd levande elefant kanske inte betyder mer än sig själv. Banksy hör sannerligen hemma i postmodernismens revolt mot alla etablerade värderingar. Men samtidigt finner vi romantiska drag i en del av hans verk, vissa kan påminna om typisk plakatkonst eller propaganda.
Realisten Gustave Courbet har kallats den förste verkligt revolutionäre konstnären, eftersom han ställde sig på kommunardupprorets sida i Paris 1871, på folkets sida mot makten. Även Banksy kan förstås som en världsförbättrare, även om han ställer lite udda krav:
- Tänk vad som skulle hända om vi tog alla pengar som vi spenderar på vapen och gav dem till de fattiga. Då skulle jag behöva odla mitt eget kokain, min manikyrist skulle döda mig, säger han till LA Weekly.

Så till det viktigaste: Hur överlever man som gatukonstnär? För de allra flesta konstnärer handlar det om att ha ett eller flera extrajobb. Men Banksy behöver inte löneslava. Hans tavlor säljer för upp till 40 000 dollar. Christina Aguilera har betalat honom 25 000 dollar för att få en tavla föreställande en lesbisk drottning Victoria. Inkomsterna finansierar resandet och de spektakulära konstaktionerna. Och leder samtidigt till kritik från 'de egna', som menar att Banksy har sålt ut sig och inte längre är 'äkta'.
Rätt eller fel, det finns ändå anledning att fråga sig vilken förtryckare som hittar en råtta innanför sin dörr - eller bakom sin mur - i morgon.

Rekommenderade artiklar

Proggen befriade teatern

Fria Proteatern demokratiserade teatern, fick arbetarna till de fina salongerna och åskådliggjorde konflikten mellan arbete och kapital, skriver Kristian Borg.

Podden som skapar ett vi

Från en källare på krogen Paradiso vid Mariatorget gör Mahan Mova, Arjan Shoeybi och Victor De Almeida podden Ni e med oss, om urban kultur och framgång.

© 2019 Stockholms Fria