Fria Tidningen

Film

Regi Neill Blomkamp I rollerna Sharlto Copley, David James, Jason Cope, Mandla Gaduka m fl

District 9

Regisserad av den blott 29-årige sydafrikanske Neill Blomkamp har District 9 – Sydafrikas första science fiction-film – redan innan den släppts i sitt ursprungsland uppnått nästan kultstatus. Den rusade upp på topplistan när den släpptes i USA, recensenterna är lyriska, och det bloggas om möjligheter till minst en Oscar.

District 9 har framför allt väckt uppmärksamhet för sitt politiska innehåll. Handlingen går ut på att knappt två miljoner utmärglade och sjuka utomjordingar fastnar med sitt rymdskepp över Johannesburg, Sydafrikas största stad.

De placeras i District 9, ett totalsegregerat slumområde, och hotas i filmens början av tvångsförflyttning till ett läger långt utanför staden. Paralleller dras lätt till Sydafrikas förflutna, där svarta placerades i kåkstäder långt från stadskärnorna i namnet av statsdriven rasistisk segregering (apartheid).

I början fungerar det. Faktiskt alldeles strålande: med ett dokumentärliknande format där bilder på skyltar som säger ”endast människor” – skrämmande lika de som under apartheid sade ”endast vita” – blandas med översiktsbilder av ett storslaget Johannesburg och alldeles äkta sydafrikanska accenter blir helhetsintrycket fullkomligt genuint. District 9 är en sydafrikansk kåkstad; här har det verkligen inte filmats i någon Hollywoodstudio.

När den nitiske men lätt korkade Wikus van der Merwe, anställd vid det privatägda Multi-National United, som hanterar utomjordingarna, blir befordrad till att leda förflyttningen är resultatet en svårslagen ironisk kommentar över de gamla sydafrikanska tjänstemännens rasism och nedlåtande paternalism – som självklart alltid understöds av statssanktionerat våld. Det är tragikomiskt, sarkastiskt och oerhört träffande.

Så ”smittas” van der Merwe av en vätska som gör att han börjar förvandlas till en utomjording. Istället för att leda operationerna mot utomjordingarna blir han själv jagad av sitt företag, för att användas som försöksdjur. Och filmen bara kollapsar.

Storyn urartar snabbt till en personlig vendetta och macholek mellan van der Merwe och Koobus, MNU:s paramilitäre ledare, som gör till sin livsuppgift att hitta och förgöra sin före detta chef. Plötsligt liknar District 9 ett mindre engagerande dataspel, där utomjordingar och människor skjuts ihjäl med de mest fantasifulla vapen. Borta är all frigörande sarkasm, alla sociala betraktelser.

Det borde vara illa nog att två tredjedelar av filmen inte alls lever upp till sitt rykte som en kommentar över exkludering och diskriminering. Men värre är ändå att den spär på ett av Sydafrikas i nutid största problem: främlingsfientligheten mot afrikaner från andra länder.

Förutom av staten trakasseras utomjordingarna även av ett gäng nigerianer som kränger vapen och säljer mat till hutlösa priser. Det påminner mest om hur miliserna i Sierra Leone brukar porträtteras på film – som vilda, mordiska, påtända djur med andra ord. Jag hittar inget roligt i denna nidbild; den är alldeles för lik den spridda uppfattningen om hur nigerianer är i Sydafrika in real life.

Hur det kan gå när främlingsfientlighet slår över kunde vi bevittna för ett drygt år sedan, då tiotusentals afrikanska invånare fördrevs från sina hem i Sydafrikas fattiga områden och landets image som ett välkomnande nyliberalt under grusades effektivt.

District 9 är en av årets mest hajpade filmer, och det är sorgligt när en film med höga förväntningar inte lever upp till sitt rykte. Det är tragiskt när den dess-utom spelar på existerande och potentiellt farliga fördomar. Att så många av världens filmkännare – inklusive sydafrikanska – helt ignorerar den reaktionära delen är både underligt och klandervärt.

Fakta: 

Film

District 9

Regi Neill Blomkamp I rollerna Sharlto Copley, David James, Jason Cope, Mandla Gaduka m fl

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Uppdrag: ett jämställt DJ-bås

Mansdominansen inom klubb- och musikvärlden är så stark att vi knappt reflekterar över att den. Men det finns undantag. Katja Gustafsson är inte bara professionell DJ – hon jobbar även aktivt för att få in fler tjejer i branschen. DJ:n med en mission inleder SFT:s nya serie om kvinnor i klubbsvängen.

Skevt handelssystem skadar relationen till Afrika

I fjorton filmer uppmärksammade den nyligen avslutade filmfestivalen Ubuntu relationen mellan Afrika och Europa. EU:s politik är inte oproblematisk och flera frågor väcktes kring huruvida EU arbetar för sina egna eller Afrikas intressen i exempelvis bistånds- och handelspolitiken.

© 2024 Stockholms Fria