Stockholms Fria

Rödgrön oenighet om Förbifarten

I veckan meddelade regeringen att Förbifart Stockholm ska byggas. Även Socialdemokraterna lovar att motorvägen byggs medan alliansvännerna Miljöpartiet och Vänsterpartiet vill stoppa bygget.

Alliansen ska bygga Förbifart Stockholm om den vinner höstens val. 28 miljarder kronor ska satsas påvägbygget. Nu ökar pressen påde rödgröna i staden att komma med besked.

Socialdemokraterna har också lovat att bygga Förbifarten medan Miljöpartiet och Vänsterpartiet vill stoppa bygget.

– Alltså man är ju inte så förvånad eftersom regeringen gav klartecken i höstas. Men de grundlurar stockholmarna. Det är inte de som betalar, det är stockholmarna som kommer att få betala genom intäkterna från trängselavgifterna.

– Och på valsedeln till folkomröstningen om trängselavgifterna stod det att intäkterna skulle gå till kollektivtrafik och vägar. Men inte ett öre av de pengarna går till kollektivtrafiken. Det är skamligt! säger Ann-Margarethe Livh (V), oppositionsborgarråd.

Hon tycker också, förutom miljöaspekten, att bygget handlar om klassfrågan.

– Var går den i tunnel? Jo, under Lambarfjärden och Ekerö, medan den går upp ovan mark vid Järvafältet. De mer välbärgade områdena kommer inte påverkas medan Hjulstaborna blir tvungna att ha vägen precis i närheten.

Just nu förhandlar de tre partierna sinsemellan. Ann-Margarethe Livh säger att hon inte kommer att vika sig.

– Vi för samtal med Socialdemokraterna. Men jag tänker att det bästa kanske skulle vara en folkomröstning som vi har föreslagit tidigare. Det är en enorm infrastruktursatsning som påverkar staden en lång tid framöver. Det tycker jag att stockholmarna måste få tycka till om.

Kommer ni kunna kompromissa i frågan?

– Vi kan absolut inte tänka oss ett bygge av Förbifarten medan Socialdemokraterna är för. Därför kanske en folkomröstning skulle vara den bästa lösningen. Men nu kan jag varken säga bu eller bä utan vi måste se vart samtalen leder. Det återstår att se.

Carin Jämtin (S), oppositionsborgarråd, menar att projektet är nödvändigt.

”Jag ser med stor oro på att det inte finns någon strategi för hur Stockholmsregionen ska klara att utveckla kollektivtrafiken nu när regionen växer så det knakar. Tunnelbanan är fullpackad. Bussen är fullpackad. Vi blir fler och fler, och kollektivtrafiken måste hänga med.

Vi behöver Förbifart Stockholm, men vi behöver också en storsatsning på en fungerande kollektivtrafik”, skriver hon i sin blogg. Hon står också fast vid att vägen kommer att byggas trots att Vänsterpartiet och Miljöpartiet är emot.

– På samma sätt som Moderaterna har kört över Centern och Kristdemokraterna i den här frågan så tycker vi att stockholmarnas majoritetsuppfattning ska få råda och då kommer vägen att byggas, säger hon till DN.se.

Alternativ Stad har länge arbetat för att stoppa bygget. Och stadsmiljögruppen har inte gett upp hoppet än utan förlitar sig till ett regeringsskifte.

– Vi har försökt påverka Socialdemokraterna i frågan eftersom de har varit lite vacklande. Min privatanalys säger att de inte vågar ta strid för att det annars blir lätt för alliansen att köra en jättepropaganda för Förbifarten.

– Om det blir ett regeringsskifte hoppas jag att det kommer upp många förnuftsskäl som gör att Socialdemokraterna kan ändra uppfattning. Så vi ser inte loppet som kört än.

I veckan presenterades också en ny rapport från Naturskyddsföreningen om Förbifarten.

Den pekar på att det skulle vara bättre för trafikanterna utan vägprojektet.

– Stoppar vi miljardrullningen till vägbyggen samtidigt som vi utvecklar trängselavgifterna och förbättrar kollektivtrafiken kan vi både slippa bilköerna och dämpa koldioxidutsläppen. Motorvägsplanerna kortsluter klimatmålet, säger Svante Axelsson, generalsekreterare på Naturskyddsföreningen, i ett uttalande.

En slutsats i rapporten är bland annat att enda sättet att fåbukt med framtidens bilköer är att utveckla trängselskattesystemet. De menar också att projektet står i strid med landstingets regionala mål om att koldioxidutsläppet från vägtrafiken ska ha minskat med 30 procent år 2030.

– Regeringen räknar med att vägtrafiken till 2030 ska öka med 75 procent, men enligt regionplanen måste ökningen begränsas till 30-35 procent om klimatmålet ska nås.

Fakta: 

<h2><a href="http://www.fria.nu/tema/foerbifarten">Läs fler artiklar om Förbifart Stockholm på vår temasida.</a>&nbsp;</h2>

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Sämre skydd för naturreservaten

Skötseln och tillsynen av stadens naturreservat har försämrats kraftigt jämfört med tidigare år. Endast två av stadens åtta naturreservat anses ha god bevarandestatus. En orsak är att Fornminnesgruppen, som tidigare hade ansvar för skötsel av reservaten, har lagts ner.

Nya regler gör det lättare att få igenom folkomröstning

Sedan årsskiftet gjordes ändringar i kommunallagen så det ska bli lättare för medborgarna att få till folkomröstningar. Många är positiva till ändringen men Alternativ stad, som vill folkomrösta om förbifarten, ser flera problem med ändringen.

Risk för trängsel på förbifarten

Trots att ett av syftena med Förbifart Stockholm är att lösa trängseln i Stockholm såfinns det risk för köbildning redan 10 till 15 år efter att vägen har invigts. Göran Folin, Alternativ stad, är inte förvånad över vad Trafikverkets siffror visar.

”Oklart hur man ska nå koldioxidmålet”

På tisdagen antog landstingsfullmäktige den nya regionplanen. Föreningen Alternativ stad tycker att de klimatmål som satts upp är bra men tror inte att de kommer att kunna uppnås.

Folkomröstning om Förbifarten

De rödgröna har kommit överens om vägprojektet Förbifart Stockholm. Det kommer att bli en folkomröstning om förbifarten om de vinner höstens val.

© 2024 Stockholms Fria