Kritik mot det nya Slussenförslaget – motorvägen blir kvar | Stockholms Fria
Stockholms Fria

Kritik mot det nya Slussenförslaget – motorvägen blir kvar

När det slutliga Slussenförslaget presenteras är det ett flertal förändringar som har fått utrymme. Men trots kritik tänker politikerna inte rucka på byggnationen av den åttafilliga motorvägen.

– Motorvägen ligger kvar och det är fruktansvärt. Det kan inte stockholmarna acceptera, säger Ewa Larsson (MP) vice ordförande i fastighetsnämnden.

I dagarna presenteras förslaget för nya slussen i en utställning av Stockholms stad. Förslaget är omarbetat efter att politikerna, Foster + Partners och Bergs arkitektkontor har tagit till sig av kritiken från stockholmarna. 1 200 skriftliga synpunkter har kommit in från allmänheten.

– Vi har fått in en massa synpunkter och sen har de hanterats genom tjänstemän och olika instanser. Sen har det blivit en bra lösning, säger Svante Berg, arkitekt på Bergs Arkitektkontor.

Ewa Larsson (MP) tycker att det nya förslaget är mer folkligt förankrat, men det finns fortfarande stora brister.

– På vissa punkter har de lyssnat på folk, man har tagit till sig av opinionen, sänkt exploateringsgraden, öppnat upp för kultur och mera möjligheter att nå vattnet. Men vägen är kvar precis som i ursprungsplanen, säger hon.

Oliver Carrá är pressekreterare för Sten Nordin (M) finansborgarråd i Stockholms stad. Han låter hälsa att Sten Nordin och de andra borgarråden har gjort sitt bästa för att uppfylla stockholmarnas krav, men att allt inte går att genomföra. I frågan om motorvägen menar han att den inte enbart är avsedd för biltrafik.

– Den här vägen är inte bara för bilar, utan även för kollektivtrafik och cyklar.

Svante Berg menar att den åttafilliga motorvägen kan komma att förändras i framtiden.

– Det kanske blir så att biltrafiken minskar och cykeltrafiken ökar, då får man väl ta en fil till det i sådant fall. Kanske spårvagnen behöver egna filer, då kan det bli två filer för kollektivtrafik. Man kan välja hur man disponerar den framöver, det är ingenting som läggs fram i förslaget nu, säger han.

Ewa Larsson eftersträvar en mer hållbar plan från de borgligas sida, hon anser att de inte har tagit ett tillräckligt ansvar.

– Den moderata politiken måste kunna visa på en annan vision för framtiden när det gäller kommunikation. Jag tror inte att stockholmarna ställer upp på prat om bättre kollektivtrafik och att det ska bli bättre för cyklister. Man vill se ett resultat i en långsiktig planering. Och att då låta motorvägen ligga kvar och sen planera för Förbifart Stockholm, det tror jag inte stockholmarna vill, säger hon.

Rekommenderade artiklar

Priser i matbutiker förvirrar kunderna

Konsumentföreningen Stockholms, KfS, undersökning visar att en stor majoritet av matbutikerna i Stockholm har en otydlig prissättning på sina varor. Nu riktar KfS kritik mot enskilda livsmedelskedjor, eftersom konsumenterna riskerar att bli vilseledda. ”Vill man underlätta konsumentens vardag ska man se till att det är tydliga priser”, säger Louise Ungerth på Stockholms Konsumentförening.

Stockholmarna vill inte bli övervakade

Länsstyrelsen har utfärdat tillstånd för 20 783 kameror runt om i Stockholm. Många av dem finns på offentliga platser som folk passerar varje dag. Men nu har stockholmarna tröttnat. "Det folk reagerar på är när kameror dyker upp i deras närmiljö", säger Helena Bäck, jurist vid länsstyrelsen i Stockholm.

Migranter tvingas jobba dygnet runt på restauranger

En granskning av restauranger i Stockholm visar på stora brister. Många av migranterna utsätts för lönedumpning, med ersättningar långt under kollektivavtalens nivå. Eva Niia, förbundsordförande för HRF, hotell- och restaurangfacket, anser att det är hög tid för regeringen och migrationsverket att göra något åt saken. ”De här människorna blir utnyttjade samvetslöst”, säger hon.

Hyresgäster får betala för vägbygge

Alliansen vill att kostnaden för att bygga om Rinkebystråket ska tas från det kommunala bostadsbolaget Familjebostäders kassa. Men nu ifrågasätter Vänsterpartiet i fall det är lagligt.

Stoppa förbifart överger folkomröstningsförsök

Nätverket Stoppa förbifart Stockholm kommer inte försöka få till en folkomröstning om den kritiserade motorvägen. Anledningen är att det är problematiskt att samla in så många namn som behövs för att kräva en omröstning. Men de ger inte upp försöket att stoppa motorvägsbygget. Nu satsar de bara på en namninsamling.

© 2020 Stockholms Fria