Moderaterna satsar mest på skrytbyggen och vägar | Stockholms Fria

Debatt


Tove Liljeholm
Stockholms Fria

Moderaterna satsar mest på skrytbyggen och vägar

Att sänka skatten och höja avgifterna är en tydlig omfördelningspolitik. Snart kommer SL-kortet att kosta 100 kronor mer i månaden. Tove Liljeholm, ordförande för Ung vänster Storstockholm, tycker att den borgerliga trafikpolitiken är oseriös.

Nu höjer den borgerliga alliansen priset på SL-kortet – igen. Från och med den 1 september kommer det kosta 790 kronor i månaden att ta sig runt i Stockholm. Men höjningen är inte värre än att avstå ett par öl på krogen eller låta bli de där tre extra chipspåsarna varje månad, och den som inte har råd med månadskort får väl söka socialbidrag. Det säger i alla fall finanslandstingsrådet Torbjörn Rosdahl (M) som själv har en månadsinkomst på 110 900 kronor. Med en lön som i runda slängar skulle räcka till 5 000 påsar är det ett inte lite provocerande uttalande som borde få de flesta SL-resenärer att gå i taket.

Varje dag åker 700 000 personer kollektivt i Stockholm och för de allra flesta unga i Stockholm finns inte så många alternativ när man ska ta sig någonstans. Det är svårt att välja bort tunnelbanan eller bussen när man bor i Vårberg och pluggar på universitetet eller när man bor i Tensta och jobbar på äldreboende i Skogås. Det ska inte spela någon roll hur fet plånbok man har eller om man råkar ha föräldrar med bil som har tid att skjutsa till träningar och annat. Att kunna ta sig runt i sin egen stad är en demokratisk rättighet och det funkar inte riktigt att promenera så fort man ska någonstans. Men det är uppenbart att kollektivt resande står långt ner på den borgerliga prioriteringslistan. Det är nämligen inte heller första gången man höjer priset. Någonting av det första den borgerliga majoriteten i Stockholm gjorde var att ta bort den populära enhetstaxan, den som innebar att man kunde resa för 20 kronor i hela Stockholm.

Att betala en månadsavgift på 790 kronor svider rätt hårt i plånboken för många. Lever man på studielån eller jobbar på timme, kan det vara precis de hundralappar som gör att ekonomin inte går ihop och som man definitivt kunde göra roligare saker för. Torbjörn Rosdahls tips om att gå till socialen för att få ihop ekonomin är både verklighetsfrånvänt och uppblåst. Att han sedan inte heller har koll på att Moderaterna har tagit bort just SL-kortet ur socialbidragsnormen är bara ytterligare ett bevis på den ignorans som finns för människors behov.

Förra året utsågs Stockholm till Europas första miljöhuvudstad och att vi har ett överhängande klimathot som måste tas på allvar är ingen nyhet. Men istället för att uppmuntra folk till att ta bussen och låta bilen stå, bygger man nya motorvägar och höjer avgiften på SL-kortet. Hittills har satsningarna på kollektivtrafiken handlat om att lägga pengar på skrytprojekt som till exempel Spårväg city, eller spärrar hämtade ur Star trek för 69 miljoner per år. Samtidigt som man höjer avgiften för att åka buss, tunnelbana och pendeltåg satsar man 27 miljarder, det vill säga 1,3 miljoner per meter, på att bygga den hårt kritiserade Förbifart Stockholm.

Det är rimligt att man ska kunna ta sig runt i sin egen stad utan att det kostar skjortan och dessutom skulle vi få en bättre närmiljö och mindre utsläpp. Att ta tillbaka enhetstaxan vore ett smart drag, att införa nolltaxa vore ännu smartare.

Moderaternas beslut om att ytterligare höja priset på SL-kortet kan inte tolkas på något annat sätt än att man vill se fler bilåkare ute på vägarna och färre resenärer i tunnelbanan. När det kommer till kritan så är man uppenbarligen inte beredd att lyfta ett finger. Den borgerliga trafikpolitiken i Stockholm är oseriös och kommer varken att bidra till att fler åker kollektivt eller en renare miljö. En skattefinansierad kollektivtrafik skulle de allra flesta av oss tjäna på. Men det är sant, där ingår inte Torbjörn Rosdahl.

Rekommenderade artiklar

Debatt
:

Är public service-anställda bättre på att googla?

Olika perspektiv på samma sak – i Frias nya satsning "duellen" lyfts frågor från olika vinklar.Olika perspektiv på samma sak – i Frias nya satsning "duellen" lyfts frågor från olika vinklar. Först ut är skribenterna Jens Ganman och Sargon de Basso som har olika syn på public service existensberättigande. Sargon de Basso är av åsikten att berörda mediekanaler fyller en viktig funktion eftersom han anser att de är de enda som har någorlunda hederlighet och ansvarskänsla. Här delar Jens Ganman med sig av varför han snarare tycker att de statligt stödda mediebolagen helt har spelat ut sin roll.

Debatt
:

Public service har bäst pressetik

Olika perspektiv på samma sak – i Frias nya satsning "duellen" lyfts frågor från olika vinklar. Först ut är skribenterna Jens Ganman och Sargon De Basso som har olika syn på public service existensberättigande. Jens Ganman tycker att de statligt stödda mediebolagen har spelat ut sin roll. Här delar Sargon De Basso med sig av sitt resonemang kring varför han är av motsatt åsikt.

© 2021 Stockholms Fria