”Vi vill berätta om vår mänskliga okunskap på ett humoristiskt sätt” | Stockholms Fria
Stockholms Fria

”Vi vill berätta om vår mänskliga okunskap på ett humoristiskt sätt”

På onsdag är det premiär för sommarens utomhusteater i Hågelbyparken i Botkyrka. Föreställningen Människor i solen är skriven av Jonas Gardell och handlar om en rullstolsbunden hemlös kvinna, ett tema som är en spegelbild vårt eget samhälle. Huvudrollen spelas av skådespelerskan och artisten Regina Lund. Jens Wallén träffade henne inför premiären.

Regina Lund berättar gärna om sig själv och sin väg till skådespelar- och artistbanan. Redan vid sex års ålder började hon på teaterskolan i Gävle.

– Teatern finns bokstavligen i blodet eftersom jag faktiskt föddes på en teater i Finland. Det var till och med under Brechts tolvskillingsopera. Där kom jag till och brukar därför säga att jag är en ofrånkomlig skådespelerska.

Regina Lund föddes i Vasa i Finland. I passet ser det däremot ut som att hon är född i Farsta, eftersom föräldrarna skrev henne där.

– Jag växte upp hos min farmor och farfar. Eftersom mina föräldrar var teatermänniskor lämnade de mig hos dem. Pappa var teaterchef på svenska teatern i Vasa. Mamma var skådis och dansare där när jag föddes.

Skådespelerskan fanns allstå redan från födseln. Men mellan uppträdandena var Regina ”en riktig plugghäst” och tyckte verkligen om skolan. Efter gymnasiet var det dags att välja bana, och vid 19 års ålder sökte hon till juristlinjen.

– Istället blev det blev en vistelse i USA, där jag stannade i ett år. Där ägnade jag mig mycket åt sport och dans, eftersom dansen alltid har varit en passion.

När Regina kom tillbaka till Sverige väntade en antagning till juristlinjen. Men snart hoppade hon av och valde scenskolan istället. Den första rollen efter skolan blev att spela Ophelia i Hamlet. Sedan följde tv-produktioner, musikaler med mera.

Du är ju rätt mångsidig och gör allt från teater och film till musik och mycket annat. Vilken konstform föredrar du att arbeta med?

– Pappa sa alltid att teatern är levebrödet och grunden för en artist. Att spela teater är det hårda grundarbetet och jag älskar ju teater. Men det är svårt att säga vilket som är roligast. På något sätt är film och musik en högre konstform eftersom fler människor kan ta del av den. Teatern har det unika att det bara är den publik som är där just då som får upplevelsen. Min person är mycket i nuet, och just nu när jag gör utomhusteater tycker jag att det är jätteroligt.

– Jag älskar teater men säger ibland att nu är det dags att sluta med det, men efter ett halvår är jag där igen som en ofrånkomlig skådespelerska. Jag kommer tillbaka dit hela tiden. Det bara blir så.

Du spelar huvudrollen i pjäsen Människor i solen. Vill du berätta lite om den?

– Vi gjort huvudpersonen fru Sörensson till en hemlös, rullstolsburen, icke åldersbestämd person. Fru Sörensson är jobbig, predikar om jordens undergång och tränger sig på. Föreställningen har Gardells fantastiska bett i replikerna. Han är en person som jag har väldigt mycket respekt för, han är väldigt intelligent, bitsk och samhällskritisk. På samma gång finns det en andlig aspekt. Orsaken till att jag valde att vara med i just den här pjäsen är att den på ett humoristiskt sätt berättar om vår mänskliga okunskap.

För att visa hur svårt vi ofta har att se längre än vår närmaste omgivning, att tänka och handla mest utifrån vad själva vinner på, har ensemblen valt att placera huvudrollen i Människor i solen i en perobil. Men det är utsattheten i sig som man vill skildra.

– Vi ville slå ihop de här två världarna, rullstolsburen och hemlös, mest för att visa de hemlösas situation. När jag har jobbat med rollen har jag träffat många rullstolsburna. Man upptäcker vilka begränsningar som finns. Vi gjorde om huvudpersonen till en ung, kraftfull människa som råkar sitta i rullstol och råkar vara lite jobbig. Men allas handikapp syns ju inte på utsidan. Många är handikappade inuti, i själen. Ofta finns det någon i närheten som kan hjälpa, utan att de är medvetna om det. Människor som har tillgångar förstår ofta inte att de har det.

När vi pratar om pjäsen och den hemlösa kvinnan märks Regina Lunds starka samhällsengagemang.

– Varje hemlös människa påminner mig om att en människa inte har blivit hjälpt. Detta utan att skylla på någon. Mitt engagemang går väl snarare ut på att bry sig om mänskligheten, eftersom samhället, det är vi.

Personligen har hon valt att bli vegetarian och att inte dricka alkohol för att leva som hon lär. 2008 var hon med och gjorde en film för Amnesty, och drömmen nu är att göra en dokumentär om regnskogen i Amazonas, ”eftersom de är jordens lungor”. Nyligen gjorde hon en ljudbok som delas ut gratis, under protester från sonen som är ”mer ekonomisk” som hon säger. Just begreppet lönsamhet är något som Regina Lund tycker borde omvärderas.

– Om man skall prata politiskt tycker jag det borde vara straffbart att sitta på lägenheter som man inte använder. Människor som handlar med lägenheter och tjänar massa pengar på folk som inte har pengar är fruktansvärt. Oftast handlar det om okunskap. Elakhet kommer av att människorna inte vet konsekvenserna av sitt handlande.

– Någon har sagt att miljardärer är de som har sämst självförtroende av alla. Om man har bra självförtroende behöver man inte omge sig materiella saker. Jag har alltid brunnit för mänskligheten och humanismen.

Den här pjäsen passar in i din livsideologi?

– Ja, det tycker jag. 68:orna på sin tid gjorde kanske felet att de försökte pracka på människor något. Min revolt har varit att välja poesin. Den här föreställningen lämnar publiken fri att tolka innehållet.

I september släpper Regina Lund sin nya platta Living in airports, ”naturligtvis min bästa platta hittills, det tycker man alltid”. Under hösten är det annars mest film som gäller. Om allt går enligt planerna kommer den fransk-amerikansk-svenska filmen The Visit med Regina i en av rollerna att spelas in i ett slott i Frankrike i oktober. Regina Lund är en skådespelare och artist med många strängar på sin lyra. Hon är dessutom en ovanlig människa med fina ideal som samhället behöver mer av.

Rekommenderade artiklar

En New York-teater i Stockholm

Playhouse teater i Stockholm spelar enbart dramatik från New York. Jens Wallén träffade en av Playhouse konstnärliga ledare, Björn Lönner, för ett samtal om amerikansk dramatik och kulturklimatet i Stockholm.

© 2019 Stockholms Fria