Scum skakar om förstelnade hjärnor | Stockholms Fria
Stockholms Fria

Scum skakar om förstelnade hjärnor

Den är full av våld, hat och motsägelsefulla resonemang. Men också vansinnigt rolig och skrämmande sann. När Valerie Solanas radikalfeministiska Scum-manifest sätts upp på svenska är det utan censur, publiken får själv problematisera och gärna blir förvirrad. ”Det handlar om att börja ifrågasätta sitt strukturella tänkande”, säger skådespelaren Andrea Edwards.

Andrea Edwards har fullt upp. Den 7 november är det premiär för Scum-manifestet på Turteatern i Kärrtorp, och repetitioner och andra förberedelser avlöser varandra för den fyrahövdade arbetsgruppen. Föreställningen bygger på Valerie Solanas minst sagt radikala stridsskrift mot patriarkatet från 1967, en rasande monolog där mannen beskrivs som en vandrande dildo, en bristsjukdom och biologisk olycka som bör utrotas snarast möjligt.

På Turteatern framförs monologen av Andrea Edwards, som själv beskriver uppsättningen som ”ett lustfyllt föredrag med ett crescendo”. Mer vill hon inte avslöja, publiken ska bli överraskad och själv bilda sig en uppfattning. Och förhoppningsvis bli rejält omskakad.

– Målet är att människor ska bli förvirrade och börja ifrågasätta sitt strukturella tänkande. En hjärntvätt som ska tvätta bort den redan existerande hjärntvätten, där mäns överläge tas som självklart. Scum skapar så oerhört starka känslor. Men det Solanas skriver har egentligen sagts om kvinnor många gånger av manliga konstnärer – och då är det ingen som reagerar, säger Andrea Edwards och nämner bland annat Marquis de Sades Juliette, som just nu spelas på samma scen.

Själv blev Andrea Edwards så illa berörd när hon första gången kom i kontakt med Scum-manifestet för några år sedan att hon inte kunde läsa klart boken. Hon vågade helt enkelt inte, den skakade om för mycket. Men Solanas text har funnits kvar, irriterat och skavt i bakhuvudet. Och något som skapar så starka känslor måste man bara göra konst av, menar hon. Därför nappade hon direkt när en vän föreslog att hon skulle sätta upp Scum på scen.

– När jag läste om boken upptäckte jag hur fantastiskt rolig den är, den är skriven utifrån ett 100-procentigt temperament. Solanas blandar högt och lågt och tillåter sig att ta utrymme utan spärrar. Det är i den frihetskänslan den riktiga feminismen ligger, inte i våldsbudskapet. Därför tycker jag det är onödigt när folk går i gång och blir provocerade av det, säger hon.

Själv ser hon skriften som en uppmaning till kvinnor att ta större utrymme i vad det innebär att vara människa. Män har större svängrum i hur de får vara och tänka, medan kvinnor hålls tillbaka av normer och förväntningar. Solanas vill ha ett annat samhälle helt enkelt, och Scum vänder på steken istället för att rätta till.

– Jag ser Scum som ett verktyg för att skaka om sin förstelnade hjärna, att ge plats för sin frustration och ilska och tänka om. Solanas har själv sagt att det aldrig har existerat något Scum-sällskap, att Scum är ett litterärt grepp. Visst får man komma hit och hånskratta åt oss och hur löjlig feminismen är, men syftet är inte att man ska köpa budskapet ordagrant.

Förutom ett antal amatöruppsättningar är det första gången Scum-manifestet sätts upp i Sverige, och eftersom texten kan provocera har föreställningen spelats för testpublik för att inhämta synpunkter från olika håll. En har varit att texten borde problematiseras och sättas in i ett sammanhang. Något man dock har valt att inte göra.

– Vi talar inte om vad folk ska tycka, vi gör manifestet utan censur och extremt rakt. Sedan är det upp till publiken att problematisera och det tror jag att folk ska klara av, säger Andrea Edwards.

Trots Scum-manifestets radikalitet är hon inte orolig för att budskapet ska misstolkas eller få motsatt verkan. Visst är det möjligt att en del kan ha svårt att ta till sig texten, men det är en risk man får ta menar hon. Och någon manshatare vill hon absolut inte framstå som.

– Är folk så dumma att de tror att jag på allvar vill döda män så blir jag gärna hatad. Och om det är så illa, då behövs det ju verkligen ett Scum-manifest i varje hörn av världen, säger Andrea Edwards, som uppmanar alla nyfikna att komma till Turteatern och göra sin egen bedömning:

– Kom hit, det finns inget att vara rädd för. Kom hit och låt dig hjärntvättas med lust! 


Andrea Edwards på Scum-promenad i Kärrtorp. FOTO: JONAS JÖRNEBERG

 

Valerie Solanas och Scum

  • Scum manifesto (Society for cutting up men) av Valerie Solanas från 1967 har beskrivits som en av de viktigaste feministiska texterna någonsin. Den har också kritiserats för sitt våldsamma budskap och även avfärdats som ren galenskap. Boken kom ut på svenska år 2003 på Modernista förlag i översättning och med förord av författaren Sara Stridsberg.
  • Valerie Solanas (1936–1988), författare och feministisk teoretiker, levde under stora delar av sitt liv som prostituerad. Under 1960-talet umgicks hon i New Yorks konstkretsar, där hon bland annat gjorde misslyckade försök att få Andy Warhol att sprida Scum-manifestet.
  • 1968 sköt Valerie Solanas Andy Warhol i vredesmod. Han överlevde men återhämtade sig aldrig helt från skadorna. Solanas dömdes för mordförsök och släpptes ur fängelset 1971. Resten av sitt liv tillbringade hon långa perioder på mentalsjukhus.
Fakta: 

Scum-manifestet har premiär den 7 november på Turteatern och kommer även att spelas för gymnasieklasser, då med en uppföljande diskussion. Pjäsen regisseras av Erik Holmström och framförs av Andrea Edwards. Föreställningen är ett samarbete mellan Turteatern och Counterforce produktion/CP.

Läs även om filmpärlan 
I shot Andy Warhol 

Rekommenderade artiklar

© 2019 Stockholms Fria