Stockholms Fria

Underhållande debattinlägg vid rätt tidpunkt

Ibland undrar man över konstens profetiska förmåga. Således hade Tranströmerföreställningen Den halvfärdiga himlen premiär på Strindbergs intima teater bara någon vecka efter Nobelpristillkännagivandet. Och nu, veckan efter det stora avslöjandet om en hemlig svensk vapenfabrik i Saudiarabien, har Teater Tribunalen premiär för En föreställning om svensk vapenexport.

Vad vi får se är ett slags tidningsteater utan element av fiktion eller berättelse. Ett dramatiserat debattinlägg helt enkelt, med faktaredovisning och citat ur artiklar och reportage. Vi påminns om den svenska vapenexportens solkiga historia, med den indiska Boforsaffären, Sydafrikaaffären, mutorna i Tjeckien, Ungern och Arabemiraten... ja det finns mycket. I sann dialektisk anda tas även den andra sidan av myntet upp, nämligen jobben i svenska försvarsindustrier. Ska Karlskoga locka turister med sin vackra natur om Bofors läggs ner, kanske några av arbetarna kan bli turistguider i den nedlagda fabriken? Säkerligen ett visst dilemma för vänstermänniskorna i Tribunalen: ska man solidarisera sig med svenska arbetare eller med offren för deras produkter i andra länder?

Frågorna om vapenexporten ställs både i programblad och föreställning och är svåra att värja sig mot. Hur kan Sverige både vara bäst på fredsbevarande och världens största vapenexportör per capita? Talet om att Sverige bara exporterar till fredliga demokratier bleknar när man ser listan över Sveriges största exportländer för vapen. Bland dem finns Thailand, Saudiarabien, Indien, Pakistan och Förenade Arabemiraten.

Ett dramatiserat debattinlägg låter kanske tråkigt, men Tribunalen kan sin sak. Spelplatsen är genial i sin råa enkelhet, en konstruktion av byggnadsställningar belyst underifrån av starka lysrör skapar ett stort spännande teaterrum med publiken uppradad längs väggarna. Skådespelarna låter ordet bli kropp, stundom med maskspel och med akrobatiska rörelser av dansaren Sandra Medina. Exempelvis illustreras en extra snårig muthärva med hemliga konton hit och dit genom ett snöre kors och tvärs över scenen som skådespelarna trasslar in sig i.

Ja, debattinlägget är faktiskt oavbrutet underhållande. Jag har konstaterat det förr: Brechts teaterestetik där åskådaren ska uppmuntras att tänka, inte känna, firar ständiga triumfer på Tribunalen. Och detta tydligen oavsett vem som regisserar, denna gång är det Ellen Nyman som står för verket.

Tribunalen utgår envetet från att teatern ska ha konsekvenser även utanför teaterlokalen. Efter föreställningen kan man skriva på ett upprop för folkomröstning om svensk vapenexport. Det skulle förvåna mig om inte publiken skriver under mangrant.

Fakta: 

Teater

En föreställning om svensk vapenexport

IDÈ & REGI: Ellen Nyman LJUS & RUM: SUTODA I ROLLERNA: Henrik Dahl, Julia Koriander, Sandra Medina VAR: Teater Tribunalen NÄR: T o m 30 april

Annons

Rekommenderade artiklar

Vackert stiliserad performanceteater

Teater Giljotin är en teater med Janus-ansikten. Det ena ansiktet vetter mot intensiv, psykologisk-realistisk dramatik av författare som Jon Fosse och Lars Norén eller Eugene O’Neill. Det andra ansiktet riktar blicken mot något radikalt annorlunda, mot performance och en scenkonst på gränsen mellan teater och dans.

Kolonialism kring middagsbordet

Det är vitt, rent och stiligt på Teater Galeasen. Och klaustrofobiskt. Sofforna är vita, kläderna är vita, människorna är ljusa och glada. Åtminstone skenbart.

Strindberg som antimoderatrevy

Den som känner till pjäsen sedan förut kan roa sig med att följa regissören och manusbearbetaren Andreas Boonstras kreativa behandling av originaltexten i moment:teaters föreställning Nya spöksonaten. Mumien i garderoben har förvandlats till fru Svea med tre gula kronor på den blå klänningen. Rollfiguren Den döde har blivit till Olof Palme. Gubben Hummel är i yngre medelåldern, har en märkligt välbekant äggskalsfrisyr och propagerar för det nya arbetarpartiet. Översten, hos Strindberg symbol för överklassens förljugenhet, har nu blivit företrädare för det gamla hederliga arbetarpartiet, den alldeles äkta varan. Och så vidare.

© 2014 Stockholms Fria