Med mobilkameran som vittne | Stockholms Fria

Recension


Konst
Kent Klich: Killing time och From a distance
Var: Galleri Tegen 2 När: T o m 11 november

Stockholms Fria

Med mobilkameran som vittne

Den svensk-danske fotografen Kent Klich har rest runt i Gaza många gånger. Han kom dit strax efter den israeliska attacken vid årsskiftet 2008–2009, som dödade 1 400 palestinier. Nu visar han i utställningen Killing time på Galleri Tegen 2 vid Skanstull vad vanliga människor i Gaza filmade med sina mobiler strax innan stridsflyget dödade dem. Anhöriga har gett Kent Klich lov att visa dessa sista filmer.

Det är enkla vardagsscener. Treåriga Nour som gungar och ser mot kameran filmades av pappa Moín. Två raketer slog ner på deras gård i flyktinglägret Jabaliya den 6 januari 2009 och dödade Nour och hennes mamma Amal.

Vi kan också se Ahmed som är sex år leka med sin storebror Mohammed. De sparkar på en boll i rummet nära dörren. Därute flödar ljuset. Tuppen är med, den galna tuppen som ibland hoppar på bröderna. I dag är Ahmed i Gaza död, dödad i hemmet av israeliskt stridsflyg den 27 december 2008. Hans storebror dödades samtidigt. Han blev 17 år.

Advokaten Gareb filmade sig själv hemma i soffan strax innan han gick till polishögkvarteret i Rafah. Han kom inte tillbaka.

Filmerna har förstås kvalitetsbrister i det större format de visas, men trots det – och kanske också på grund av det – kan vi se att vardagens lek och vila medan tiden går utan att något särskilt händer kan kallas ett pågående mirakel.

Advokaten på soffan gör verkligen ingenting. Han slår ihjäl tiden där. Några killar tänder en eld på stranden och man hör på deras röster i mörkret att de har kul, elden falnar. Och vi inser att dessa döda vi ser bara var få av de 1 400 som dödades och lämnade sina familjer i sorg.

Tekniken har gjort det möjligt för människor att vittna. Israel fick mycket kritik för sin väl förberedda killing time. Kanske kan en efterlämnad vardag i mobilkameror minska dövheten hos statsledningar som den israeliska.

Kent Klich visar också From a distance, stora foton av Gaza – tagna från den israeliska sidan. Landskapet är en så kallad säkerhetszon dit ingen har tillträde. Vi ser jordbruksmark i detta bördiga område som inte får brukas, av ”säkerhetsskäl” som Israel säger, men också människor som rör sig där och riskerar att bli skjutna av israeliska soldater.

Kent Klich har sagt att många israeler har få eller inga kontakter med palestinier. Dessa landskap gestaltar ett slags frånvaro av mänsklighet, och empati, en zon av intolerans och diskriminering – och tragik. Ett öde land, befolkat av spöken.

Rekommenderade artiklar

Explosionen uteblir i Modernas mästarmöte

Recension

Om Picasso var Titanic, skulle Duchamp vara isberget. Så kan man sammanfatta 1900-talets kollision mellan en lång och till synes oövervinnelig konsttradition med Picasso som kapten och Duchamps vassa stridsrop: Konsten måste börja tänka igen, och tänka nytt. De båda ställs nu mot varandra i Moderna museets utställning Picasso/Duchamp, två av 1900-talskonstens mest inflytelserika konstnärer, som i konsten och i livet var varandras absoluta motsatser.

CIA-agenten som konstkurator

Recension

Kan man lita på Europa? Frågan ställdes av den amerikanska regeringen efter andra världskriget. Svaret blev nej. Det kommunistiska Sovjet och radikala socialistpartier innebar ett alltför stort hot mot den amerikanska definitionen av ett liberalt samhälle.

När måleriet blev performance

Recension

Efterskrigstiden var en tid av befrielse och uppror inom konsten. Måleriet togs ner från höga hästar och det stänktes, hälldes, sköts, kladdades och krälades i färg i ateljéer, men också på andra håll. Performance blommade och både konstnärer och publik intresserade sig alltmer för själva handlingen att måla.

© 2021 Stockholms Fria