Vinnare och förlorare i slaget om kulturpengen
Den 25 oktober beslutade kulturnämnden i Stockholm vilka fria kulturaktörer som får dela på årets budgetkaka. Men på fem i topplistan är det bara två som fått höjda anslag, medan resten ligger kvar på samma nivå som i fjol.
Nobelmuseet toppar visserligen listan men har sedan 2003 fått samma summa på 10 miljoner kronor, beviljad av Kulturnämnden.
– I praktiken innebär det en sänkning med 3 procent varje år. Samtidigt gör inflationen att kostnaderna stiger, säger Olov Amelin, chef för Nobelmuseet.
– Självklart hade vi velat få höjda anslag av Stockholm stad, säger Olov Amelin men berättar också att staten brukar vara mer generös, speciellt Utbildningsdepartementet, eftersom museet arbetar mycket med skolklasser. Andra finansieringskällor är sponsring från fonder och stiftelser samt de egna intäkterna från entrébiljetter och överskott från butiken och restaurangen.
Några som åkt ner flera snäpp på listan är den fria gruppen Teater Giljotin. Enligt kulturförvaltningen har Giljotin tidigare år inte producerat i nivå med vad de planerat. Den konstnärliga ledaren Kia Berglund tror att det straffade sig att man var tvungen att repetera kritikerfavoriten Bli en dåre! hela hösten och spelade för få föreställningar våren 2011. Det 48 timmar långa, interaktiva konstnärliga experimentet hade höga omkostnader och generade inte lika mycket pengar som man hoppats. Dock fick teatern inga förvarningar om de sänkta anslagen.
– Vi är i chock och vet i nuläget inte hur vi ska lösa situationen, säger Kia Berglund.
Kulturnämndens vice ordförande Ann Mari Engel (v) bekräftar att man lade ut förslaget kring stöd för det fria kulturlivet på Stockholm stads hemsida endast en vecka innan beslutet togs. Hon anser att det är i och med fjolårets avveckling av verksamhetsstödet och införandet av ett kultur och utvecklingsstöd, som man också ändrat rutinerna kring hur man förvarnar om neddragningar.
– Med det gamla verksamhetsstödet fanns en långsiktighet och man informerade berörda i god tid om föreslagna nedskärningar, säger Ann Mari Engel som tror att det nya systemet för kulturstöd kommer att leda till projekttänkande och ökad styrning från politiker och tjänstemän.
Folkoperan är med motiveringar som hög konstnärlig kvalitet och utveckling av opera konsten, en av vinnarna i årets budgetfördelning.
– Självklart är vi nöjda att få höjda anslag, eftersom vi inte fått de senaste fem åren, säger Pia Kronqvist, vd och tillägger att det sker en urgröpning av anslagen om dessa inte höjs.
Årets fem i topp:
1 Nobelmuseet 10 000 000 kr
2 Folkoperan 8 400 000 kr
3 Dansens hus 7 050 305 kr
4 Tensta konsthall 3 525 000 kr
5Orionteatern 2 925 000 kr