Regeringen testar nya bussen, dock stillastående.

Södertälje först med buss som laddas trådlöst

Publicerad:

Södertälje blir först i Sverige med en buss som laddas trådlöst.

Inrikes

Om allt går som det ska börjar en elhybridbuss som laddas på vägen gå i linjetrafik i Södertälje från och med denna månad. Bussen laddas trådlöst vid en av hållplatserna på sträckan. Det går till så att en mottagare i bussgolvet tar upp energi från elslingor som har grävts ner under asfalten och därmed laddas batteriet. Det tar mellan sex och sju minuter att ”tanka” för hela sträckan.

Bussen ska köra samma sträcka som nummer 755 trafikerar i dag. Resan är drygt en kilometer lång och utgår från Södertälje Syd, förbi Scania och Södertälje centrum för att stanna vid Astra Zeneca.

Det finns förväntningar på projektet från högsta ort. Regeringen hoppas att det i förlängningen kan stärka Sveriges konkurrenskraft och minska miljöpåverkan. När statsminister Stefan Löfven besökte Scania i mitten av maj tillsammans med Isabella Lövin, numera vice statsminister, framhöll han såväl ekonomiska som ekologiska vinster:

– Det här unika projektet är ett exempel på hur Sverige kan visa vägen i omställningen till hållbara transporter. Det kan också bidra till en ökad export av produkter och lösningar för mer hållbara transporter, sa han.

Försöket beskrivs av Södertälje kommun som ”ett första steg mot helt elektrifierade vägar där elfordon tar upp energi från vägbanan”. Sverige hör till de länder som har kommit längst med att utveckla tekniken för elvägar.

I ett framtidsscenario skulle kommuner kunna få ner drivmedelskostnaderna rejält. Men det lär dröja innan det slår igenom på bred front, för det är dyrt att anlägga elvägar och investera i nya bussar.

Bakom projektet står bland andra Scania, Kungliga Tekniska Högskolan och Vattenfall.

Stockholms Fria