Git Scheynius, festivalchef för Stockholms filmfestival.

Så blir filmfestivalen

Publicerad:
Kultur
Film
Filmfestival

Hallå där, Git Scheynius, festivalchef för Stockholms filmfestival som drar igång på onsdag den 9 november och pågår till den 20:e.

Vad händer på årets festival?

– Det blir ett stort internationellt utbud och 70 regissörer är på väg hit. Utöver stora namn som Francis Ford Coppola och Francois Ozon, som får årets Lifetime achievement- respektive Visionary award, kan jag nämna Anne Fontaine som kommer hit med sin fantastiska film Agnus dei. Men också filmskapare från länder som annars inte syns i den svenska reportoaren, där Butan kanske är det som sticker ut allra mest. Därifrån kommer filmen Hemma hemma som ryms under ämnet identitet, som är årets Spotlight på festivalen och följer upp förra årets tema migration. Temat är en reaktion på de stora migrationsströmmarna, men också på frågan om representation och vem som får synas i kulturutbudet.

Vad får man absolut inte missa på årets festival?

– I år är hela 68 filmer gjorda av debuterande filmskapare. Vi brinner för att lyfta fram nya ansikten och de tävlande i årets debutantsektion är väldigt starka. Genusperspektivet är också viktigt för oss och kvinnliga regissörer lyser i den här sektionen; Sofia Exarchou film Park, Prevenge av Alice Lowe, samt Godless av Ralitza Petrova är alla väldigt bra.

Vad står på programmet utöver filmvisningarna?

– Det mest spännande är ju att man har möjlighet att träffa alla de 70 regissörer vi tar hit. Jag rekommenderar starkt att man går in på vår hemsida och bokar de visningar där regissörer medverkar, där man får chans att ställa sina egna filmfrågor vilket brukar bli mycket spännande och intressant för alla.

Årets Lifetime achievement award går till Francis Ford Coppola som hade sin storhetstid på 1970- och 80-talen. Varför får han priset just nu?

– Coppola är med sina närmre 40 år i filmbranschen en av de mest tongivande. Gudfadern är närmast ikoniserad och går utanför filmbegreppet. Ända sedan vi startade festivalen har Coppola legat högst upp på vår wish list, men det var först i år han nappade på inbjudan. Han gör två publika framträdanden, dels när han mottar sitt pris och visar Gudfadern och dels i samband med visningen av Apocalypse now.

Frågan om representation har varit högaktuell inom filmbranschen på sistone. Hur har ni jobbat med saken?

– Det är en av mina hjärtefrågor, jag har drivit festivalen i 27 år och hade hoppats på en större förändring under den tiden. Men tyvärr är branschen inte ens i närheten av festivalpubliken, som i dag består av hälften kvinnor och hälften män. Vi försöker jobba för en jämnare fördelning men jag tror inte att kvotering är rätt väg. Istället ger vi kvinnliga regissörer lite företräde genom att titta lite mer på dem när vi väljer ut filmer till festivalprogrammet. I år är 30 procent av filmerna gjorda av kvinnor, att jämföra med 10 procent i filmbranschen i allmänhet. Men det viktigaste är att alla filmer håller hög kvalitet, och det vill vi aldrig tumma på.

Stockholms Fria