• Från Anna Sjödahls Vår i Hallonbergen (1972)...
Stockholms Fria

Från fruktbarhetsgudinnor till jämlikhetsavtal

Så har då den omtalade vandringsutställningen Konstfeminism nått Stockholm. Utställningen arrangeras i samarbete med Dunkers kulturhus och Riksutställningar och har fått både ros och ris av kritiker och resten av konstsverige.

I utställningen ingår verk av över 100 konstnärer som på olika vis agerat feministiskt genom sin konst eller inspirerats av feminismen. Så när som alla är kvinnor. Vissa verk känns något daterade i dag, däribland de som fokuserar på att hylla kvinnan som moder och gör djupdykningar i gudinnemyter. Annat upplevs otroligt aktuellt trots att decennier har passerat. Säkert för att många av de frågor om genus och identitet, kropp och sexualitet, makt och förtryck som verken ställer kvarstår olösta.

Och det blir en hel del återseenden med gamla bekanta. Riktiga klassiker som Anna Sjödals Vår i Hallonbergen (1972), en härligt humoristiska parafras på Munchs Skriet, och Lena Cronqvists vardagliga förortsmorsa i Madonnan (1969) är självklart med. Och vad ni än gör - missa absolut inte den ambitiösa och snygga katalogen.
Att pressa ihop så många konstnärskap och i sig starkt politiska verk i en utställning är både bra och dåligt. Bra därför att den bredd och mångfald som finns bland de konstnärer som under de senaste 40 åren arbetat feministiskt tydliggörs. Dåligt därför att de enskilda konstnärskapen förlorar i betydelse och inte ges den uppmärksamhet de förtjänar. Men som en början duger det fint. Bara strålkastarljuset inte försvinner fullständigt från dessa konstnärskap och kommande feminister när utställningen är över.
Just detta är något som Föreningen JA! oroas över. Att Konstfeminism bara är ett feministiskt alibi, ett försök från de manligt dominerade institutionerna att kasta fram något som inte kostar dem mycket, men som ger snabbt förbättrad könsstatistik vad beträffar utställda konstnärer och billigt feministcred. Ett sätt att 'get it over and done with' för att sedan koncentrera sig på den 'riktiga' konsten. Det behöver självklart inte vara fallet. Upp till bevis.

Fakta: 

Konstfeminism
Var: Liljevalchs
När: 16 juni-27 augusti

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Kvinnans plats - at home?

Det kan tyckas att den dagisdebatt som sedan förra hösten kommit och gått på kultur- och debattsidor klingat av. Men så är inte fallet. I två av höstens böcker lever den vidare och aktualiseras än mer genom höstens maktskifte.

Obligatorisk läsning för Thailandsresenären

När Karolina Johansson i sommar friges från Hinseberg har hon tillbringat över tio år i fängelse. Fyra år av dem tillbringade hon på Lard Yao-fängelset i Thailand, verklighetens Bangkok Hilton, och ett av världen hårdaste fängelser.

Marschen mot Bodströmsamhället

Justitieminister Thomas Bodström vilseleder riksdagen och allmänheten för att kunna genomföra allt fler repressiva lagar. Det menar frilansskribenten Oscar Swartz, som under onsdagen presenterade en rapport om övervakningen av tele- och internetkommunikation.

Berättelser om ett sjukt Sverige

Maciej Zaremba har med sina artikelserier i DN Kultur avslöjat myter om Sverige och svenskheten ett flertal gånger, nu senast med serien Den polske rörmokaren. Nu har Zarembatexterna samlats i en högst läsvärd volym. Här ställs de stora och viktiga frågorna om sakernas tillstånd som ofta glöms bort i den vanliga nyhetsrapporteringen.

Fria.Nu

© 2024 Stockholms Fria