"Det jag gillar med Cervenka är att han får människor på båda sidor om strecket att lyssna, både vänstermänniskor och riskkapitalister uppskattar hans krönikor", säger Ellen Lamm. På bilden Ellen Lamm tillsammans med Andreas Cervenka.

Finansvärlden i fokus när pengar blir pjäs

Publicerad:

Med humor och drastiska metaforer har SvD:s ekonomikrönikör Andreas Cervenka formulerat skarp kritik mot dagens kapitalism. Nu sätts hans bok Vad är pengar? upp som pjäs.

Kultur

– Jag hade läst hans krönikor i tidningen ett tag. Han är ju så bra, han skriver lättfattligt och vill att människor ska förstå. Sedan är han ju väldigt rolig och skriver bildrikt. När boken kom visste jag direkt att jag ville göra teater av den, säger regissören Ellen Lamm.

Ellen Lamm fastnade för Cervenkas karaktärisering av pengar som något illusoriskt, där värdet bygger på en överenskommelse.

– Jag såg tydliga paralleller till teatern, där man till exempel bestämmer att ”nu är jag Hamlet”. Det är samma sak med pengar, man bestämmer sig för att det här pappret är värt hundra kronor.

Det var finanskrisen som gjorde henne intresserad av ekonomi.

– Det blev så tydligt att systemet som hade skapat krisen kanske inte var det bästa. Jag började bli nyfiken på vad det var för system och om man kunde förändra det. Jag kan egentligen inte så mycket om ekonomi, men som jag förstått det har man bara plåstrat ihop och fortsatt på samma sätt som tidigare. Det är väldigt obehagligt.

Pengar och finansvärlden är ganska abstrakt, hur använder man det i en pjäs?

– Det har jag jobbat med tillsammans med en ensemble, men redan från början visste jag att jag ville att det skulle bli kropp och känslor av texterna. Jag har utgått från Cervenka och satt ihop det med Magnus Florins bok Cirkulation, som jag använt för ramberättelsen och karaktärerna. Jag har låtit till exempel kamreren avslöja något, eller vaktmästaren. Krönikorna ingår i en relation och berättas för någon på scenen.

I Vad är pengar? ifrågasätter Andreas Cervenka det rimliga i näringslivets allt högre chefslöner. Inte mycket tycks ha hänt sedan boken kom ut 2012. För några dagar sedan avslöjades det att Handelsbankens nye ordförande Pär Boman får en årslön på 11,2 miljoner. Ellen Lamm tycker att det är obegripligt att det skett en sådan utveckling.

– Det är ju också ett skäl till att göra föreställningen. Jag tänker att systemet är sjukt och inte är till för människors bästa, men ska man förändra det måste man förstå hur det är uppbyggt. Klyftorna är ju inte bra för någon i samhället, alla förlorar. Det absurda som Cervenka skriver om är att miljardärer börjat engagera sig – till och med de inser att klyftorna är fel och inte gagnar någon.

Går pjäsen att placera in på en höger-vänsterskala?

– Jag placerar mig själv som vänster, men det jag gillar med Cervenka är att han får människor på båda sidor om strecket att lyssna, både vänstermänniskor och riskkapitalister uppskattar hans krönikor.

Är det inte märkligt att en av de skarpaste kritikerna av kapitalismen jobbar på Svenskan?

– Det är lite oväntat, när jag började läsa hans krönikor kändes det märkligt att det var i Svenskans ekonomidel, men de är väldigt skarpa och kritiskt granskande. Andreas hävdar också att mycket av kritiken kommer inifrån finansvärlden. Det handlar om att vara en del av systemet och samtidigt ifrågasätta det. Det är något vi också tar upp i pjäsen, säger Ellen Lamm.

Fakta: 

Vad är pengar? har urpremiär i morgon lördag på Dramaten, Elverket. Regi av Ellen Lamm, manus av Andreas Cervenka och Magnus Florin.

Stockholms Fria