Pride samarbetar med tobaksbolag

Publicerad:   •  Uppdaterad:

Stockholm Pride, som i år är värd för Europride, har fått nya samarbetspartners. En av dem sticker ut ur mängden: tobaksbolaget House of Prince.

Kultur

 

Martin Johansson, vice ordförande för Stockholm Pride, ser inget konstigt i att festivalen i år samarbetar med ett tobaksbolag. Man har gjort samma sak tidigare, då med Philip Morris.

– Vi har en policy om att inte säga nej till någon så länge de inte gör något olagligt, säger Martin Johansson.

Han hänvisar till att besökarna har efterfrågat möjligheten att kunna köpa tobaksprodukter på området, och festivalen vill kunna erbjuda en bra mix som ger en ”upplevelse för besökarna”.

Samarbetet med House of Prince går ut på att bolaget får sälja sina produkter på ett begränsat område i festivalparken.

 

Strider inte detta mot stadens och statens folkhälsoidéer?

– Klart att man kan se det ur ett folkhälsoperspektiv, men det har funnits efterfrågan från våra besökare. Vi har inte haft någon våldsam debatt om det här tidigare. Men det kan ju bli en framtida fråga, det handlar om opinionsläge och om vad våra besökare efterfrågar.

 

House of Prince medger på sin hemsida att rökning är skadligt, men med visst förbehåll: ”/.../ det är inte alla som blir sjuka av rök. Några blir det, andra inte. Vetenskapen har ännu inte lyckats ge oss svaret på varför det är så. Risken ökar dock ju mer man röker och ju fler år man röker.”

 

EuroPride 2008 firas i Stockholm mellan 25 juli–3 augusti.

Fakta: 

EuroPride 2008 firas i Stockholm 25 juli-3 augusti.

Stockholms Fria