Långa pass för Stockholms bussförare | Stockholms Fria
  • Flera bussförare hos Arriva uppges få för lite vila, vilket kan vara en trafikfara.
Stockholms Fria

Långa pass för Stockholms bussförare

Förare hos Arriva arbetar för långa pass och får inte tillräcklig vila mellan passen, visar en ny granskning.

Enligt en granskning från tidningen Mitt i bryter bussbolaget Arriva systematiskt mot kollektivavtalen. Anställda arbetar för långa pass och får inte tillräckligt med vila. De har också uppmanats av chefer att inte tala med facket om arbetsmiljöproblemen.

Enligt branschavtalet måste förare få minst 11 timmars vila mellan passen, det är en säkerhetsfråga. Men granskningen visar att det ignoreras. Flera förare har bara fått runt nio timmars vila mellan passen. Och flera har en ramtid på över 14 timmar, det vill säga den totala arbetstiden plus pauser, trots att den ska vara max 13 timmar. En anställd hade en ramtid på sjutton och en halv timme.

– Jag vill inte att mina barn ska åka buss, det är inte säkert när det finns förare som är så utmattade att de nästan somnar vid ratten, säger en förare anonymt till tidningen.

Avtalsbrotten är systematiska, enligt flera förare. Men få vågar klaga av rädsla för att förlora jobbet.

– Protesterar man eller går till facket får man inga fler tider, säger en förare.

Flera hundra förare uppges dessutom sakna tillsvidareanställning och har istället allmän visstidsanställning. De saknar fasta scheman och är inte garanterade jobb. Tidningen har fått tillgång till scheman för 20 förare med allmän visstidsanställning på Arrivas garage i norrort. Av dessa förekom brott mot kollektivavtalet i 17 fall.

Företagets kommunikationschef Tomas Hedenius säger att Arriva följer reglerna och att alla scheman ska granskas av facket.

– Till 99,8 procent så följer vi avtal och regler, säger han till Mitt i.

Arriva kör för SL:s räkning sedan 2009 i stora delar av länet. Företaget är en av Europas jätteoperatörer på kollektivtrafikmarknaden med 56 000 anställda i 15 länder och ägs av tyska Deutsche Bahn. Sedan 2011 har man ett mångmiljardavtal med SL som omfattar Tvärbanan, Nockebybanan, Saltsjöbanan, Roslagsbanan och busstrafiken i bland annat norrort.

2013 gjorde Arriva Sverige ett katastrofresultat och var enligt bussmagasinet.se nära konkurs trots att omsättningen ökade från 1,4 miljarder 2012 till 2,4 miljarder 2013. Företaget tvingades bland annat betala vite på 174 miljoner kronor till SL för sina brister i trafiken i norra Storstockholm.

Rekommenderade artiklar

Städare går ut i strejk

”Vi accepterar inte att bli sämre behandlade”, säger Zia Lodin som vill se bättre arbetsförhållanden i en bransch där få jobbar heltid.

© 2021 Stockholms Fria