Stockholms Fria

Fortfarande oklara besked från regeringen

Ännu är frågan om hur trängselavgifterna ska användas inte riktigt klar. Frågan är inte slutförhandlad och en särskild förhandlingsman ska utses. Den nytillträdda regeringen säger att frågan ännu inte är preciserad.

– Många frågor kommer man att få svar på i budgeten som kommer den 16 oktober. Och finns inte trängselskatterna med där, så kommer frågan att beredas ytterligare, säger Joakim Glassell, handläggare i transportfrågor för moderaterna.

Men motverkar det inte miljömålen att styra över pengar från trängselavgifter till vägbyggen?

– I fråga om miljömålen så måste vi måla med en bredare pensel. Vi måste ta fram miljövänligare bilar och en trafikled som Förbifart Stockholm ger mindre köer och därmed en mer effektiv körning, säger Joakim Glassell.

Men om pengarna går till vägbyggen istället för till kollektivtrafiken, varifrån ska då pengar tas till upprustning och utbyggnad av kollektivtrafiken?

– Det är ju ytterst landstingets ansvar. Jag vet inte hur de tänker lösa det, säger Joakim Glassell.

Kommer ni att genomföra en grundlagsändring som gör det möjligt för landstinget att bestämma vart trängselpengarna ska gå?  

– Det förs sådana diskussioner, säger Joakim Glassell.

Moderaterna i landstinget vill inte spekulera i hur utfallet blir i fråga om trängselskatter och hur intäkterna ska fördelas. Och målen för trafikfrågorna i Stockholm kommer att presenteras i budgeten den 28 november.

– Om det blir trängselskatter förutsätter jag att det blir en förhandlingsfråga hur de ska fördelas. Landstinget har ansvaret för att kollektivtrafiken fungerar, säger Daniel Claesson, pressekreterare för moderaterna på Stockholms läns landsting.

Fakta: 

<h2><a style="color: #1670d4; text-decoration: none; padding: 0px; margin: 0px;" href="http://www.fria.nu/tema/foerbifarten">Läs om Förbifart Stockholm på vår temasida.</a></h2>

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Förbifartsmotståndarna vässar sina argument

Allt fler protesterar mot de allt mer konkreta planerna på att bygga Förbifart Stockholm. Forskare talar om ett ökat antal bilar, längre ressträckor och ökad segregation som en följd av vägbygget. Det blir svårare att försörja olika områden med bra kollektivtrafik och förbifarten orsakar föroreningar i redan utsatta områden.

Trängselskatten – het fråga för Stockholmspolitikerna

Miljardöverskottet från trängselskatten tar staten hand om. Regeringen vill nu se en höjning av trängselavgiften för att finansiera en utbyggnad av tunnelbanan. Något som visserligen välkomnas av politikerna i stadshuset, men både oppositionen och alliansen vill att överskottet ska kontrolleras regionalt.

© 2024 Stockholms Fria