Stockholms Fria

Informationsblad från Trafikverket upprör

Trafikverket har just nu börjat skicka ut informationsbladet ”E4 Förbifart Stockholm – gör din vardag enklare” till de svenska hushållen. Men de får redan kritik från bland andra Miljöpartiet och Naturskyddsföreningen, som anser att myndigheten inte är opartisk i frågan.

– Det är väldigt vinklad information och negativa fakta har sorterats bort, säger Per Bolund, oppositionsborgarråd (MP).

Flera miljöorganisationer har reagerat på Trafikverkets informationsblad, däribland Naturskyddsföreningen och Miljöpartiet.

Per Bolund (MP) anser att Trafikverket medvetet tonar ner fakta om trafikens påverkan på miljön och presenterar det på ett osakligt sätt.

– Det här ger en felaktig bild av hela projektet som vi ser det. Själva rubriken ”E4 Förbifart Stockholm – gör din vardag enklare” kan man verkligen diskutera.

– För många trafikanter påverkar det inte alls och för alla de hushåll i Stockholm som inte har bil är det uppenbart att det inte kommer gör vardagen enklare, menar han.

Åsa Österlund på Naturskyddsföreningen i Stockholm anser att det allvarligaste är att Trafikverket framställer byggnationen som något som gynnar kollektivtrafiken, vilket hon menar inte stämmer alls.

– Det finns internationell forskning som visar att om man bygger bilvägar minskar man kollektivtrafikens effektivitet. Ändå lyfter man fram Förbifart Stockholm som något som är bra för kollektivtrafiken och det tycker jag är ganska allvarligt.

Per Bolund (MP) tycker att Trafikverket borde ha belyst flera olika saker som nu inte finns med i informationen. Bland annat de höga partikelhalterna på grund av trafiken, men även att den kraftigt förorenade luften kan leda till att folk dör i förtid, beräkningar som Trafikverket själva har tagit fram.

Men Louise Melander, informatör på Trafikverket, slår undan kritiken och menar att det är överdrivet.

– Det kan leda till cirka 20 förtida dödsfall. Det är något helt annat, du går inte och dör för att du inandas luften.

Hon menar att Trafikverket tar frågorna på största allvar.

– De beräkningar som är gjorda gäller den som åker i rusningstrafik dagligen år 2035, och med den tekniska standard på bilarna som man räknar med att de har 2020. Det är alltså pessimistiskt räknat. Vi jobbar tillsammans med forskare med dessa frågor, och den dag Förbifart Stockholm invigs ska luftkvaliteten i tunneln vara acceptabel, säger hon.

Att myndigheten dessutom skulle gjort sig skyldig till vinklad information anser hon inte stämmer.

– Vi tycker att tidningen ger en bra bild av vad Förbifart Stockholm syftar till. Vi har skickat ut den här för att både sprida kunskap och informera om att arbetsplanen kommer att ställas ut under sommaren.

Du anser inte att ni som statlig myndighet har tagit ställning i den här frågan?

– Det är så att politikerna har beslutat att Förbifart Stockholm ska byggas. Vi som myndighet har utrett detta och vi anser att det behövs, men vi tycker att en fortsatt utbyggnad av kollektivtrafiken är viktig också. Men som det ser ut nu har vi ett oerhört sårbart trafiksystem. Vi har bara Essingeleden och den är i stort reparationsbehov, den är sliten. Händer det någonting med den har vi inget alternativ och det behöver en storstad ha, säger hon.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Stoppa förbifart överger folkomröstningsförsök

Nätverket Stoppa förbifart Stockholm kommer inte försöka få till en folkomröstning om den kritiserade motorvägen. Anledningen är att det är problematiskt att samla in så många namn som behövs för att kräva en omröstning. Men de ger inte upp försöket att stoppa motorvägsbygget. Nu satsar de bara på en namninsamling.

Hallå där Cecilia Edlund…

…från klimatgruppen Klimax som tillsammans med andra miljöaktivister i dag demonstrerade utanför Slottet mot kungens lunchmöte med Catarina Elmsäter (m) ansvarig för utbyggnaden av Förbifart Stockholm. Målet var att få kungen att tycka till mot projektet.

Trängselskatten – het fråga för Stockholmspolitikerna

Miljardöverskottet från trängselskatten tar staten hand om. Regeringen vill nu se en höjning av trängselavgiften för att finansiera en utbyggnad av tunnelbanan. Något som visserligen välkomnas av politikerna i stadshuset, men både oppositionen och alliansen vill att överskottet ska kontrolleras regionalt.

© 2024 Stockholms Fria