”Det är viktigt att det förläggs i förorten” | Stockholms Fria
  • "Jag kan blunda och säga att även om vi tog fram tre lag med de tolv bästa skulle vi ha tre starka lag", säger Daniel Boyacioglu om förternas lag till SM i Poetry Slam.
Stockholms Fria

”Det är viktigt att det förläggs i förorten”

”För att bedöma poesi från förorten behöver man andra förkunskaper”, menar Daniel Boyacioglu. Han har vunnit SM i Poetry Slam två gånger och under våren har han suttit i juryn vid två av Förenade förorters deltävlingar.

Poeten Daniel Boyacioglu vann SM i Poetry Slam både 2001 och 2002. Efter det följde stora framgångar som poet. Nu har han suttit i juryn på två av Förenade Förorters Poetry Slam-deltävlingar. Han har väntat länge på det här initiativet och ser det som en nödvändighet för lyfta fram poeter från förorten, där han själv är uppväxt.

– För att bedöma poesi från förorten behöver man andra förkunskaper. Därför är scenen som Förenade Förorter etablerat nödvändig. Att den arrangeras av förortare, för förortare, säger han.

Menar du att dessa deltävlingar behövs för att de tävlande ska få en rättvisare bedömning?

– Ja exakt. Det är viktigt att det förläggs i förorten, att det bedöms av förortare på markplan och att det är förortare på scenen. Att det andas förorten rakt igenom. Sen är det ju inte alltid så att publiken är hip-hopare eller förortare. Men fördelen är ju att man etablerar en egen scen och att det blir en rättvisare bedömning.

Öppnar en vinst i Poetry Slam-SM några dörrar för en poet?

– Jag skulle undvika att se det på det sättet. Det blir lätt en konsekvens när någon har en framgång efter Poetry Slam att folk börjar tro att bara man vinner SM så får man framgång. Men det är olika saker, Poetry Slam är en sak och det som ger dig framgång som poet en annan. Poetry Slam är en plattform för poesi, en viss typ av poesi som erkänner scenen och inte bara boken som instrument. Egentligen är det diktens och skaldens ursprung, att få skandera ut sin poesi.

Hur förvaltar man då en seger i SM?

– Man går hem samma natt och skriver i tre timmar och sen gör man det nästa natt igen. Har man gjort det i två nätter så kan man vila den tredje. Sen upprepar man det mönstret. För en poet gäller det att skriva och göra det mer ambitiöst än andra poeter.

Hur tror du de tävlande från förorten kommer att stå sig i SM?

– Det återstår att se, men jag tror att de kommer stå sig bra. Jag kan blunda och säga att även om vi tog fram tre lag med de tolv bästa skulle vi ha tre starka lag. Så ett starkt lag kan vi lätt ta fram, lätt!

Tror du vi ser liknande deltävlingar i framtiden?

– Ja, det här släpper vi inte nu. Om vi inte förvaltar det här är vi antingen idioter eller bundna av ett apartheidsystem. Och vi är inget av det. Det här ska förvaltas och det är en stor framgång.

Vet de tävlande vem Daniel Boyacioglu är?

– De ger mig väldigt stor respekt. Jag har bett dem att se mig som en vapendragare, en förbundsförvant och inte en förebild eller föregångare. Jag vill vara i axelhöjd med dem. Men det är såklart kul att det blivit någonting av allt mitt arbete och det känns helt fantastiskt. Mitt svar är att jag gärna går jämsides med dem och inte är lokomotivet, utan att de låter mig sitta längst bak i vagnen och läsa Tranströmer eller något. För nu ska de unga dra.

Hur ser din framtida medverkan ut i Förenade Förorter?

– Jag har massor av idéer. Jag har ständig dialog med initiativtagarna och om vi synkar våra idéer och hittar en plats för mig att engagera mig så gör jag det gärna. Det är min ambition. Detta är ett större prestigeuppdrag för mig än att jobba på Dramaten.

Rekommenderade artiklar

© 2019 Stockholms Fria