Nacka bästa cykelkommunen | Stockholms Fria
Stockholms Fria

Nacka bästa cykelkommunen

”Vi kommer inte att ha plats för bilen i framtiden”, säger Gunilla Grudevall-Steen (L), ordförande i natur- och trafiknämnden i Nacka.

– Eftersom det är en målmedveten satsning var det inte precis oväntat, men det är fantastiskt roligt att få kredd för, säger Gunilla Grudevall-Steen (L), ordförande i natur- och trafiknämnden i Nacka kommun om att vara bäst i Stockholms län.

Kommunen arbetar brett för att göra Nacka mer cykelvänligt. Förutom att bygga cykelbanor och sätta upp pumpar och cykelställ erbjuds kommunens personal förmånscyklar, berättar Gunilla Grudevall-Steen.

– Jag har själv en elcykel, det är min melodi. Vi använder oss också av ett twitterkonto där vi går ut med minutaktuell information om något händer. Det är ganska unikt.

Via twitterkontot Nackagator kan cyklister hålla sig uppdaterade om var det kan finnas hinder för framkomlighet eller vilka cykelvägar som är saltade på vintern. Cyklister kan också anmäla problem, som skador i asfalten.

Kommunen tog fram sin cykelstrategi i samband med planerna för att förtäta kommunen för tre år sedan. När fler flyttar in ska infrastrukturen för cykel redan vara klar. Gunilla Grudevall-Steen ser cyklandet inte bara som en fråga om hälsa och miljö, utan även utrymme.

– Vi kommer inte att ha plats för bilen. Även om vi nog rör oss mot andra drivmedel står bilen still 90 procent av tiden, säger hon.

På en av punkterna i Cykelfrämjandets undersökning ligger Nacka i skuggan. Kommunen har bara 1,4 meter cykelväg per invånare. Det är mindre än länets sämst rankade kommun Vallentuna, som har 1,6 meter. Gunilla Grudevall-Steen förklarar det med hur kommunens geografi ser ut.

– Vi är ganska tätbebyggt, då blir cykelvägarna kortare. För ett av de längre avstånden mellan Nacka och Älta äger Trafikverket vägen. Vårt arbete handlar mycket om att bredda och underhålla befintliga cykelstråk. Så när det gäller längden på cykelbanorna kommer vi ha svårt att höja oss.

Bottenplatsen i undersökningen intar Vallentuna, som är sämst av länets kommuner. Kommunen bidrar bara med en fjärdel så mycket pengar som Nacka på cykling och endast två procent av alla resor görs på cykel.

– Vi har kommit igång sent. Jag vet inte varför men det är bara att konstatera, säger Elwe Nilsson (M), ordförande i kommunstyrelsens teknik- och fastighetsutskott i Vallentuna.

Trots att kommunen bara satsar 139 kronor per person och år på cyklister, jämfört med genomsnittet på 350 kronor, menar han att cykling är ett viktigt område för kommunen.

– Cykling är bra både för miljön och folkhälsan. Vi kommer att öka i rankningen. Att göra av med mycket skattepengar behöver ju inte betyda att det blir bättre.

Några konkreta löften om mer pengar till cyklingen vill Elwe Nilsson inte ge.

– Budgetarbetet pågår och det är många som slåss om vad som är viktigt. Men det kommer att vara mer än vad det har varit. Vi har tagit fram en cykelplan med åtgärder med ett antal miljoner per år.

Men cykelplanen är inte antagen.

– Nej, men vi jobbar efter den.

Under 2016 byggde kommunen 50 cykelparkeringsplatser vid Vallentuna station, enligt cykelplanen från 2015. Man satte även upp nya vägvisningsskyltar. Men bara runt 7 procent av kommunens cykelvägar är skyltade.

En av Cykelfrämjandets rekommendationer till Vallentuna är att uppmuntra kommunanställda att cykla, som förebilder för invånarna. Ingen bra idé, menar Elwe Nilsson (M).

– Jag tycker inte att man ska larva sig med hur personalen beter sig. Sånt trams tycker jag inte om.

Cyklar du själv?

– Nej, väldigt lite. Jag är gammal och svag.

Fakta: 

Lund bäst i landet

• Cykelfrämjandets årliga granskning jämför kommunernas cykelsatsningar. Lund, Malmö och Uppsala toppar listan, på fjärde plats kommer Nacka. Resultaten spänner från 11,5–54,5 poäng, genomsnittet är 36,5 poäng. 50 kommuner deltar, varav 13 i länet.

• Några resultat i länet: Nacka 49,5; Sollentuna 46,5; Stockholm 44,5; Sundbyberg 42,5; Järfälla 34,5; Upplands-Bro 25,5 och Vallentuna 19.

• Stockholms stad har höjt sig från 42 till 44,5 poäng i år. Inom området cykelpolitik får kommunen 10 av 10 möjliga.

• En genomsnittlig vecka i Vallentuna år 2015 gjordes bara 2% av resorna med cykel. Det är lägst i länet. 21% av resorna gjordes kollektivt och 65% med bil. I Nacka gjordes 6% av resorna med cykel, 35% kollektivt och 44% med bil. Mest cyklades det i Stockholms innerstad. 13% av resorna gjordes med cykel, 36% kollektivt och 16% med bil.

• Källor: Cykelfrämjandets kommunvelometer 2017; Resvaneundersökning 2015

Annons

Rekommenderade artiklar

Ny simhall blir klassfråga i Nacka

En ny simhall ska byggas i rika Saltsjöbaden men fattigare Fisksätra blir utan. ”Räkmackor till redan bemedlade”, tycker aktivistnätverket Macka kommun.

© 2017 Stockholms Fria