• Michaela Wiik läser upp gymnasiebetygen.
Stockholms Fria

Folkbildning für alle

Alla ska med. Så kan man sammanfatta folkbildningstanken. ”Det handlar om att känna sig delaktig”, säger Martin Wikström på Skarpnäcks folkhögskola.

I dag är det Folkhögskolans dag. På Skarpnäcks folkhögskola träffar vi 22-åriga Michaela Wiik från Högdalen. Hon är en av skolans 120 elever och går andra året på den allmänna linjen som ger behörighet till högre studier.

– Det är kul och berikande att gå här. Det är väldigt socialt och man jobbar på ett annat sätt än i gymnasiet. Vi diskuterar och gör temaarbeten. Det är inte samma fokus på att repetera utan det handlar om att komma fram till saker tillsammans, säger hon.

Här ges även en tvåårig fritidsledarutbildning och kurser som ”Spanska och internationellt utvecklingssamarbete”. Biträdande rektor Martin Wikström brinner för demokratiaspekterna i det folkbildande uppdraget.

– Det viktigaste med en folkhögskola är att olika människor kan mötas. Vi jobbar för inkludering, alla ska vara välkomna. Om vi delas upp och bara möter folk som liknar oss själva skapas en grogrund för fördomar. Vi vill vara med och främja den antirasistiska debatten.

På Folkhögskolans dag blir det därför samtal om segregation kopplat till en lokal fråga, nämligen det planerade bygget av 2 500 nya bostäder i Bagarmossen/Skarpnäck. Tobias Hübinette från Mångkulturellt centrum i Fittja talar om segregation och Ewa Larsson (MP), vikarierande socialborgarråd och ordförande i Skarpnäcks stadsdelsnämnd berättar mer om byggplanerna.

– Vi vill bevara Skarpnäcks unika blandning av boendeformer och människor, säger Martin Wikström. Vi hoppas att Ewa Larsson kan tala om det, att man inte planerar att förändra Skarpnäck som det ser ut i dag. Det är en ganska unik plats i Stockholm.

Det finns 151 folkhögskolor i Sverige och varje skola bestämmer själv över utbud och profil. Martin Wikström hoppas att fler av Skarpnäcks 9 000 invånare ska få upp ögonen för skolan. Han tror att det är få som känner till att folkhögskolorna har ett demokratiskt uppdrag.

– Vi försöker utjämna utbildningsklyftorna och satsar mycket på de lägst utbildade och de som talar sämre svenska. Alla ska få tillgång till utbildning och kunna vara delaktiga i samhället.

I dag håller alltså folkhögskolorna öppet hus och i Martin Wikströms skola kan besökarna bygga sina drömmars Skarpnäck i datorspelet Minecraft. Det är ett sätt att gestalta idén om en ickesegregerad stadsdel – om så bara på ritbordet.

– Men det är också ett roligt sätt att mötas och lära känna varandra, säger han.

Fakta: 

Folkhögskolan

I dag är det folkhögskolans dag och landets 151 folkhögskolor visar upp sin verksamhet. Skolorna vänder sig i första hand till vuxna studerande. Många har internat där man kan bo.

Varje folkhögskola bestämmer själv vilka kurser man anordnar och vilken profil man har. Många drivs av folkrörelser och ideella organisationer. Folkuniversitetet är huvudman för Skarpnäcks Folkhögskola.

Skolorna finansieras av stats- och landstingsbidrag och syftet är att stärka och utveckla demokratin, skapa samhällsengagemang, utjämna utbildningsklyftor, höja utbildnings- och bildningsnivån och öka intresset för att delta i kulturlivet.

Folkhögskolor i Stockholms län

  • Bromma folkhögskola
  • Hagabergs folkhögskola
  • Jakobsbergs folkhögskola
  • Lillsveds folkhögskola
  • Runö folkhögskola
  • Röda korsets folkhögskola
  • Skarpnäcks folkhögskola
  • Stadsmissionens folkhögskola
  • Sundbybergs folkhögskola
  • Södra Stockholms folkhögskola
  • Vårdinge by folkhögskola
  • Ågesta folkhögskola
ANNONSER

Rekommenderade artiklar

© 2024 Stockholms Fria