Lokal teater med berättelser från hela världen | Stockholms Fria
  • Ayesha Quarishi och Olof Hanson ska tillsammans forma Kulturhuset Stadsteatern i Vällingby.
Stockholms Fria

Lokal teater med berättelser från hela världen

En trappa över samhällsklyftorna. Det är vad Olof Hanson och Ayesha Quarishi, konstnärliga ledare för nyöppnade Kulturhuset Stadsteatern i Vällingby, vill skapa.

I det k-märkta medborgarhuset Trappan på Vällingby torg renoveras det in i sista sekund inför premiärföreställningen av Anna och Mats i Vällingby.

– Hur snabbt vi än springer hinner vi inte ikapp, men den stora känslan är att det är roligt och spännande, säger Olof Hanson, chef och konstnärlig ledare för Kulturhuset Stadsteatern i Vällingby. Han är sedan flera år regissör på Stadsteatern och konstnärlig ledare för Fri scen.

Nu ska han tillsammans med Ayesha Quarishi forma den nya teatern från grunden. Hon är biträdande konstnärlig ledare och artist, musikproducent och systemteoretiker.

– Varje gång Olof pratar om att de boende här ska vara delaktiga i vår verksamhet så tar det i hjärtat för jag har längtat så mycket efter något som det här, säger Ayesha Quarishi.

De kommer att arbeta med en stark lokal förankring och delaktighet med särskilt fokus på unga vuxna i åldrarna 15 till 25 år.

– När jag pratar med unga om teatern så tar det en stund innan det sjunker in för dem att det är en teatern för dem, säger Ayesha Quarishi.

Hon är uppvuxen i Hässelby och menar att även om det finns segregation i området så är det relativt bra i Västerort jämfört med andra områden.

– Men samma strukturer finns här, att resurser och pengar alltid går till samma grupper. Vår målgrupp behöver den här teatern och att Stadsteatern väljer att placera teatern här är ett tecken på att det går åt rätt håll, säger Ayesha Quarishi.

Renoveringen av Trappan har kostat omkring 40 miljoner kronor, berättar Olof Hanson, så det är en ordentlig satsning.

– Vi lever i en tid då inkomstklyftorna ökar och jag upplever att det är stora skillnader mellan innerstaden och förorterna. Om vi kan bli en trappa över klyftorna och prata om vad det är som ligger däremellan så är det något som behövs, säger Olof Hanson.

Repertoaren för 2016 är redan planerad av Stadsteatern så Ayesha Quarishi och Olof Hansons prägel kommer att synas först nästa år.

– Vi kommer att arbeta konstnärligt multidiciplinärt, i brist på bättre ord. Till exempel är ju hiphopen stark här, nu kan de skriva pjäser, säger Olof Hanson.

Ayesha Quarishi är själv rapartist och har gett ut skivorna Jade Fever och The Lobby.

– Det finns så många berättelser här som vi väntar på att få höra, säger hon.

Och de lokala berättelserna är angelägna för hela världen.

– Det är berättelser om kreolsamhällen, alltså blandningar av olika kulturer. Hur uttrycker det sig? Det är många länder som har det här gemensamt, säger Ayesha Quarishi.

Olof Hanson fyller i att historier mår bra av lokal förankring.

– Gör man det bra och historien är tillräckligt förankrad så kan folk läsa in sitt eget liv i det, säger han.

Tidigare på dagen har Quarishi och Hanson varit på rundvandring i Vällingby och tittat närmare på andan det byggdes i. Idéerna om folkhemmet och närheten till naturen.

– Vi vill förvalta det här arvet, kolla på vad vi ska göra med det och lämna vidare något lika fint, säger Ayesha Quarishi.

Fakta: 

Fakta

• Invigningen av Kulturhuset Stadsteatern i Vällingby hålls 2–3 april med bland annat framträdande av Linda Pira.

• Första föreställningen Anna och Mats i Vällingby hade urpremiär 19 mars.

• Repertoaren kommer att innehålla både semi-professionella och professionella produktioner.

Rekommenderade artiklar

© 2019 Stockholms Fria