Facket kan gå med på längre arbetstid
Vice ordföranden i Metalls verkstadsklubb vid Saab i Trollhättan vill rädda den svenska bilfabriken genom att försämra arbetsvillkoren. Han tror inte på internationell solidaritet som facklig strategi.
Facket sitter i en knivig sits när Saab automobiles ägare nu spelar ut svenska och tyska arbetare mot varandra genom att låta fabriken i Trollhättan tävla mot en Opelfabrik i tyska Rüsselsheim och sedan stänga den som går sämst.
- Man kan tala om facklig solidaritet över gränserna, och vi vill ju egentligen att alla ska få ha jobben kvar, säger Chresten Nielsen, vice ordförande i verkstadsklubben vid Saab i Trollhättan. Men nu har vi tyvärr en situation där det måste dras ner någonstans, och då får vi försöka rädda våra jobb här. Det är det vi är valda av våra medlemmar för att göra.
Och för att rädda jobben är man beredd att gå långt. I Trollhättan arbetar de anställda i dag 38 timmar i veckan, men Chresten Nielsen säger att facket antagligen kommer att gå med på att förlänga arbetstiden mot något slags kompensation om det krävs för att rädda fabriken.
- Det strider ju lite grand mot våra fackliga mål, men i den här situationen som har uppstått så är vi tvungna att göra någonting för att vara konkurrenskraftiga mot kollegorna i Tyskland.
I Tyskland ställer arbetsgivaren samma krav på ökad produktivitet och förlängd arbetstid. Men en talesman för den tyska fackföreningen IG Metall har sagt att de europeiska facken inte kommer att acceptera att arbetare spelas ut mot varandra genom social dumpning.
Vid ett möte i fredags enades General Motors-facken i Tyskland, Sverige, Storbritannien, Belgien och Spanien om ett gemensamt uttalande i protest mot bolagets planer på att nästa generation av Opel Vectra och Saab 9-3 endast ska tillverkas på ett ställe i Europa.
