"Skivbolagens invanda mönster är svåra att ändra'
Denna vecka fokuserar vi på den mansdominerade skivbolagsbranschen. Vi har talat med Emma Nylén från bandet Paris och Anders Johansson, talangscout på Universal Music.
Skivbolagen är fulla av medelålders, vita medelklassmän. En genomgång av sju skivbolags internetlistor över signade artister ger siffrorna 151 helmanliga, 29 mixade och 44 helkvinnliga sammansättningar.
Emma Nylén, som utgör en fjärde-del av bandet Paris, anser att mansdominansen på skivbolagen har stor betydelse för vilka artister som signas, och att fler kvinnor på a&r-positioner skulle förändra
musikscenen. Hon menar att skivbolagen har ett stort ansvar för könsbalansen i musikbranschen.
- De skapar kulturmässig opinion, och har ansvar för att skapa nya förebilder. Men de tar inte ansvar för det kreativa, utan tänker bara på marknaden, vad som säljer. De letar efter redan funna artister, som nästa Kent eller nästa Mando Diao, de vågar inte något nytt, säger hon.
A&r är skivbolagens talangscouter, de som letar fram nya artister. Anders Johansson är a&r på Universal music. Han säger att han aldrig reflekterar över artisters kön.
- När vi letar efter en ny artist
söker vi något som sticker ut, en överlägsen kvalitet som får oss att reagera. Artistisk kvalitet ska inte bedömas efter kön, det är fullständigt ointressant, menar han.
Men det är förhållandevis få kvinnor bland skivbolagens artister. Vad kan det bero på?
- Jag tycker att det är oväsentligt att tänka kring kön. Men jag vet att tjejer är eftersatta, främst bland rockbanden. Och det kan ha att göra med att det är många män i toppen på skivbolagen, som har en förkärlek för rockband, säger Anders Johansson.
Emma Nylén håller inte med om att kön är oviktigt. Enligt henne speglar musikbranschen samhällsklimatet. Men medan övriga samhället jobbar för ökad jämställdhet, tycker hon att skivindustrin snarare går bakåt.
- Det finns en inbiten tradition hos skivbolagen, med invanda mönster som är svåra att rucka på. Det är män i toppen, och fullt med svågerpolitik. Det saknas helt
genusperspektiv, säger hon.
Den ökade sexualiseringen i samhället, särskilt av kvinnors kroppar, märks tydligt i musikbranschen. Kvinnor objektifieras, både som artister och som 'attribut' till manliga musiker. Sex säljer, och även på skivbolagens marknadsavdelningar är mansdominansen konstant. Hela samhället har ett ansvar för den ökade sexualiseringen, menar Emma Nylén.
Även skivbolagen. Hon tror att många män i skivbranschen är blinda för könsobalansen, och att det är dags att öppna ögonen på dem.
- Vi måste informera folk, göra dem medvetna om att det är ett problem. Kvinnor exponeras för syns skull och kommer fram på männens villkor, de anpassas till marknaden, och det är sex som säljer. Det är som om musik kan säljas till vilket pris som helst, det handlar inte längre om konstnärlighet.