En ny slags man som inte bara är sportsman
Ola Klippvik har arbetat som sportjournalist. Man kan därmed tycka att det är helt naturligt att hans debutroman har titeln Sportsmän. Sportsligheterna har dock främst satt ett sceneri i vilket poesin får flöda, får ställa sig emot och skapa mening till. Sportsmän är nämligen inte uppbyggd riktigt som en vanlig roman, utan som något så torrt som en ordbok.
Den rör sig hela vägen ifrån A till Ö med sporadiskt valda ord. Det är alltifrån Barndomstrakt till Cricket till självaste Hari Seldon ifrån Isaac Asimovs Stiftelsetrilogin. Förklaringarna utgörs av en kort prosaisk text som i första hand förklarar en känsla inför orden och vad de betyder i berättarens värld. Han endast föreslår, påstår aldrig riktigt, och det verkar som om Klippvik medvetet skapat dessa stumma ramar för sig själv, för att ha något konkret att liksom vägra hålla sig innanför.
Berättarens egna system, bokens struktur, blir det sätt på vilket det sökande psyket strukturerar och organiserar. Genom att hela tiden röra sig bland rådande symboler och bestämmelser kring mansrollen och hur den ska se ut, tar Klippvik tag i normerna kring det traditionella. Han flörtar med härskande värderingar samtidigt som han visar ett obetvingligt behov att vilja bryta sig lös ifrån dem. Kapitlen rör sig i en abstrakt värld och uttalar ofta drömlika, nostalgiska betraktelser eller korta fragmentariska påståenden, genom vilka en bild långsamt byggs upp i läsarens huvud. Bilden blir den av en ung man, den yngre, och hans relation till världen och verkligheten. Det känns lite som en ´pojke blir man´ historia, men här mer ´pojke blir man, blir pojke i alla fall´, eller ´blir en ny slags man som faktiskt är man och inte bara en traditionell sportsman´. Poetiska förklaringar av schablonmässigt manliga sysselsättningar som t ex poker, är alltid beskrivna ur betraktarens synvinkel; den yngre står utanför, han är inte delaktig.
Graden av abstraktion når ofta en nivå av oåtkomlighet där essensen alltid tycks befinna sig någon annanstans än just i orden. På så sätt blir Sportsmän en otroligt luftig bok, samtidigt som varje kapitel, varje ord är till bredden fyllt med mening. Klippvik skapar i Sportsmän ett eget verbalt innebörds-universum.
Han refererar till sina egna ordförklaringar och skapar ett mycket väl sammansatt litet verk, och i direkt motsats till det traditionellt manliga förklarar han hur han upplever orden istället för vad de genom allmängiltighet kommit att betyda.
Ola Klippvik
Titel: Sportsmän
Bokförlag: Albert Bonniers