Ett mer jämställt trafiknät utreds
Ett nytt projekt för att förbättra transportsystemet ur ett jämställdhetsperspektiv och bättre anpassning efter mäns och kvinnors olika behov och resmönster. Det ska bli resultatet av ett samarbete mellan Länsstyrelsen, Vägverket och SL med flera.
Ett fungerande och funktionellt transportsystem är något som de allra flesta är beroende av, men som det ser ut i dag gynnas vissa grupper framför andra. År 2001 antog Riksdagen ett transportpolitiskt delmål om ett jämställt transportsystem som ska tillgodose både kvinnors och mäns olika behov av kommunikationer inom Stockholmsregionen.
Det finns i dag tydliga skillnader mellan mäns och kvinnors resvanor. Kvinnor använder sig mer av olika transportmedel i kombination, reser mer inom ett mindre område, och ofta av andra orsaker än män. Män reser längre sträckor dagligen, framför allt av arbetsrelaterade orsaker, och använder bilen mer.
Projektet Jämställda kommunikationer, som drivs av Länsstyrelsen tillsammans med bland annat Vägverket och SL, syftar till att se över och förbättra trafiknätet så att kommunikationsmöjligheterna i lika stor utsträckning svarar mot både mäns och kvinnors behov.
- Forskning och rapporter har tidigare bekräftat att mäns och kvinnors resvanor och behov skiljer sig åt, men det här är det första regionala projektet i sitt slag, och kommer att leda till konkreta förändringar, säger Sofia Lindfors, projektledare på Länsstyrelsen i Stockholm.
Något som ofta nämns i undersökningar eller diskussioner är kvinnors otrygghet vid resande under kvällar och nätter.
- Trygghetsfrågor är en viktig del av projektet. Vi kommer bland annat undersöka om busshållsplatser kan flyttas närmare bostadsområden, förbättra belysningen och se över tidtabellerna så att de passar kvinnors resvanor bättre.
Projektet består av tre delar, att jämställdhetsintegrera de parter som ingår i projektet, att arbeta med utbildning kring dessa frågor så att dessa myndigheter ska kunna arbeta självständigt, och att titta på vilka infrastruktursatsningar som görs inom hela regionen; var pengarna läggs och vilka det gynnar.
Satsningar på till exempel gratis parkeringsplatser eller snabbare tåg kommer i dagsläget framför allt män till godo. Det är viktigt att integrera många delar av samhället när det gäller frågor som rör kommunikationer, och inte nöja sig med att konsultera till exempel fastighetsägare när nya vägar ska byggas, utan alla berörda parter.