Stockholms Fria

V vill folkomrösta om förbifarten

Vänsterpartiet vill ha folkomröstning om förbifarten. De tycker att stockholmarna måste få komma tals eftersom det är de som får betala notan för vägprojektet.

I september gav regeringen klartecken att Förbifart Stockholm ska byggas. År 2012 sätts spadarna i jorden för att bygga fram den 21 kilometer långa leden mellan Skärholmen och Häggvik. 17 kilometer av vägen kommer att gå i tunnel under Mälaren och Ekerö.

Debatten om förbifarten har varit lång och hetsig. Argumenten för Förbifarten har varit att det är det enda alternativet som ger tillräcklig kapacitet för att klara av trafiken i Stockholm och att trafik och koldioxidutsläpp kommer att minska.

Miljöpartiet och Vänsterpartiet har varit kritiska till projektet redan från början och tycker att man i stället ska satsa de 30 miljarder kronorna på utbyggd kollektivtrafik. Även Naturskyddsföreningen har varit kritiska och menar att projektet bryter mot Miljöbalken.

Och nu tar Vänsterpartiet i på nytt. De kräver en folkomröstning om förbifarten i Stockholm.

– Jag tycker att det är en så pass stor och viktig fråga som påverkar den dagliga situationen i Stockholm så mycket att det krävs en folkomröstning. Ett vägprojekt för 30 miljarder kronor tycker jag att folket ska få tycka till om, säger Ann-Marie Engel som representerar Vänsterpartiet i fullmäktige i Stockholm stad.

Hon menar att stockholmarna är de som främst kommer att få betala för Förbifarten genom skatten och väg- och trängselavgifter och därför måste få vara med och bestämma.

Trots att regeringen redan har gett klartecken för förbifarten så menar hon att det inte är över förrän byggstarten av projektet. Därför kommer Vänsterpartiet att kräva en folkomröstning i landstinget och kommunen i form av motioner eller skrivelser.

Tror du att kravet på en folkomröstning kommer att gå igenom?

– Jag tror kanske inte det eftersom partierna i majoritet redan har tagit ställning och socialdemokraterna är lite kluvna i frågan. Men samtidigt vet man aldrig. Vi får hoppas, säger Ann-Marie Engel.

Men eftersom du är lite osäker, är det så att ni ställer det här kravet av någon annan anledning än att få kravet att gå igenom?

– Ja, vi vill få upp frågan till diskussion och visa att medborgarna måste få vara med och bestämma. Jag tror att det är bra att stockholmarna får höra alla argument för och emot för att sedan kunna ta ställning själva. Det är viktigt för Stockholms framtid.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Sämre skydd för naturreservaten

Skötseln och tillsynen av stadens naturreservat har försämrats kraftigt jämfört med tidigare år. Endast två av stadens åtta naturreservat anses ha god bevarandestatus. En orsak är att Fornminnesgruppen, som tidigare hade ansvar för skötsel av reservaten, har lagts ner.

Nya regler gör det lättare att få igenom folkomröstning

Sedan årsskiftet gjordes ändringar i kommunallagen så det ska bli lättare för medborgarna att få till folkomröstningar. Många är positiva till ändringen men Alternativ stad, som vill folkomrösta om förbifarten, ser flera problem med ändringen.

Risk för trängsel på förbifarten

Trots att ett av syftena med Förbifart Stockholm är att lösa trängseln i Stockholm såfinns det risk för köbildning redan 10 till 15 år efter att vägen har invigts. Göran Folin, Alternativ stad, är inte förvånad över vad Trafikverkets siffror visar.

”Oklart hur man ska nå koldioxidmålet”

På tisdagen antog landstingsfullmäktige den nya regionplanen. Föreningen Alternativ stad tycker att de klimatmål som satts upp är bra men tror inte att de kommer att kunna uppnås.

Folkomröstning om Förbifarten

De rödgröna har kommit överens om vägprojektet Förbifart Stockholm. Det kommer att bli en folkomröstning om förbifarten om de vinner höstens val.

© 2024 Stockholms Fria