Solljus inomhus belönades med designpris
Design är mer än de färdiga produkterna. När det nya priset för socialt och ekologiskt hållbar design delades ut i veckan vägde juryn in hållbarhet i hela processen, från idé till utförande. Priset ska uppmuntra till socialt och ekologiskt hållbar design och ge den högre status.
– Genom högre status kan vi se till att hållbar design inte blir ohippt utan en självklarhet, säger Kerstin Sylwan, O2 Nordic.
O2 Nordic är en av arrangörerna av den nya tävlingen Saving the planet in style. De andra är Forum for design & sustainable enterprise, Albaeco och Konstfack. Under Future design days på Stockholmsmässan utsågs tre vinnare i tävlingen om social och ekologiskt hållbar design. Hur hållbart material används, etisk framställning av produkten, förstärkande av konsumenters beteende, form och utseende är några av kriterierna som juryn utgått ifrån när de bedömt de 35 tävlingsbidragen.
De som belönas med 10 000 kronor vardera är Parans daylight AB för innovationen att i byggnader sprida solljus genom fiberoptik. Johan Karlsson och Linda Kanter för Yesbox, en kostym i ull – enbart för män. Och Directive design architecture för Circular city, ett stadsplaneringsprojekt i Kina.
– Vi vill med tävlingen lyfta fram och uppmuntra möjligheter och innovationer där form och långsiktig hållbarhet förenas. Vi vill överträffa standard om hållbarhet och få in det i tänkandet i starten av designprocesser redan från start, säger Michael Schragger, Forum for design & sustainable enterprise.
Han betonar design som process och menar att det omfattar hållbarhet i system, service, utbildning, hälsa, teknik och finansiering.
– De finns tre principer för att social och ekologisk hållbar design kan utvecklas. Det är att konsumenter påverkas i sina val av produkter och tjänster, att företag utvecklar sin produktion på området och marknadsför dem väl och att regeringen genom lagar och politik gör situationen gynnsam för hållbar design.
Michael Schragger menar att social och ekologisk hållbar design kan bidra till att minska resursslöseri, förändra konsumtionsmönster och förbättra hälsa, förutsatt att det blir vanligare.
Ett av de vinnande bidragen har arbetsmiljöförbättring och hälsa som huvudidé. Nils Nilsson och Rikard Eduards i företaget Parans förklarar hur spridning av solljus i alla rum i en byggnad kan ge oss välbefinnande och öka vår arbetseffektivitet. Installationen av produkten har en enkel tekniklösning. Solljuset tas upp av solpaneler på tak eller väggar och ljusflödet leds genom fiberoptiska kablar ut i bygganden. Specialarmatur sprider sedan ljuset i rummen.
– Det är uppmuntrande att höra från röntgenkliniken på Södertälje sjukhus att det blivit lättare att rekrytera folk dit efter installationen av vår innovation, säger Rikard Eduards.
Kunderna är större arbetsplatser som sjukhus, Ikea och Malmö tekniska museum. Det är både kostnadseffekter av en bättre arbetsmiljö och minskad energiförbrukning som lockar. Efter tre år har företaget återförsäljare i fem länder.
– Idén att sprida solljus kom från en arkitekt och en byggare. Jag och Marcus Fransson som är vd på Paras utvecklade idén på Chalmers entreprenörskola, säger Nils Nilsson.