Fria Tidningen

SVT sätter ord på tystnaden

SVT:s dokusåpa Konstkuppen och dess programledare Lena Philipsson har sågats av kritikerna. Niels Hebert tycker att programmet är ett exempel på genial folkbildning.

KRÖNIKA

Det är absurt att Lena Philipsson är programledare i en dokusåpa om konst. Men det absurda kan ibland öppna verkligheten – som Konstkuppen i SVT.

Usch och fy, vad dåligt, felfelfel, utbrister delar av kultureliten. ”Lekprogram och flörtkuleverkstad”, skriver Erica Treijs i Svenska Dagbladet och ”Grandiost självmord av SVT”, tycker Anders Olofsson på sajten Konsten.net.

I Konstkuppen gör en konstnär ett verk på en vecka. Fyra avsnitt har sänts med konstnärerna Elisabeth Ohlson Wallin, Peter Apelgren, Marianne Lindberg De Geer och Carolina Falkholt (Blue).

Kanske tänkte SVT undersöka vad det är med konsten som gör att den kan ställa till skandal. Så med Konstkuppen brakar tv in i småstaden, för så ska det vara, eftersom ”det inte händer så mycket på en liten ort, och då blir allt spännande”, som Lena Ph råkade säga i avsnittet med Blue. Så kritikerna har rätt?

Nej, för de förstår inte att Konstkuppen inte är gjord för dem. De ser inte att detta är folkbildning om varför konsten är viktig och att ”skandaler” ofta beror på att konstnärer väcker outredda frågor och dolda konflikter, ungefär som djurrättsaktivister, kärnkraftsmotståndare och fredsrörelsens olydiga.

Alla gillar Lena Ph. Hon är så käck, Som kändis är hon trovärdig både för folket i såpan och för tv-cheferna. Det är Konstkuppens sämsta sida. Vi möter yrkesfolk som kastar allt de har för händer för att hjälpa till. Lena Ph går alltid till frisören för att bli fin till ”invigningen på lördag” och pratar med vanliga människor. Hon skapar god stämning och frågar alla människor om det inte finns några i stan som inte gillar vad konstnären håller på med. Nej, det tror vi inte, ler folket hos frisören.

Men hon kan också ställa riktigt bra frågor, även om konst.

Jag trodde att kritikerna skulle ligga lågt eftersom Elisabeth Ohlson Wallins altarfotografi med hbtq-personer i paradiset kom i retur från kyrkorådet i Skara. Med hälsningen att ”den typen av politisk handling hör hemma på en annan arena än som altartavla i Skara domkyrka”. Och att det ”är kyrkans idé att alla oavsett ras, kön, sexuell läggning, ålder etc skall kunna tillbedja samma Gud inför samma trons bilder”, skrev kyrkorådet, och låtsades inte om att det var en portabel tavla som de som önskade kunde rulla fram. Tolerans som vapen mot hbtq-personer alltså! Det är lite hårdare än flörtkulor.

Marianne Lindberg De Geers verk om sin fars självmord 1959 i lägenheten i Köping är också starkt. Sedan det året har 243 personer i Köping tagit livet av sig, hade hon räknat ut. Vad betydde det för deras anhöriga? En del kom till torget i Köping och berättade. De fotograferades i en gruppbild bland anonyma personer som inte hörde till de anhöriga. ”Vi är ett särskilt folk”, sa konstnären. Jag tror många förstod vad hon menade.

Hennes verk gav det nedtystade ord. På psykakuten avböjde man, men hennes gamla skola tog gärna emot fotot.

Och det var fint att få se graffitikonstnären Blue, Carolina Falkholt, måla en 250 kvadratmeter stor vägg vid sin gamla skola i Bengtsfors. Hon berättade om graffitin som en väg till en annan värld, om väggar som ropade att de ville målas och hur hennes drömmar flätades samman med färgerna och väggen. Däremot funkade inte avsnittet med Peter Apelgren i Osby.

Kvar i serien är två intressanta konstnärer: Juan Pedro Fabra Guemberena och Johan Zetterquist. Bänka er med Lena Ph! Om ni inte hör till kultureliten vill säga.

Del 5 av 6 handlar om vapenfetischisten och konstnären Juan-Pedro Fabra Guemberena och sänds nu på onsdag, den 6 februari. Sista delen sänds den 13 februari.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

En New York-teater i Stockholm

Playhouse teater i Stockholm spelar enbart dramatik från New York. Jens Wallén träffade en av Playhouse konstnärliga ledare, Björn Lönner, för ett samtal om amerikansk dramatik och kulturklimatet i Stockholm.

Jakt på kopians väsen

Den amerikanska konstnären Elaine Sturtevant har i över 50 år kopierat andras konstverk. Själv talar hon om att repetera. På Moderna museet i Stockholm kan man nu se välkända verk av Wahrol, Beuys eller Duchamp – som hon gjort!

Kolonialismen – en överlevare i det nya Europa

På Index i Stockholm rotar Runo Lagomarsino bland kolonialismens tecken och tänkesätt. Han har också tapetserat om galleriet och väggarna är nu starkt rosa. Tapeterna är ett av verken, men mönstret är format av den spanske conquistadoren Pizarro, som på 1500-talet erövrade Inkariket.

Utflykt i okända världar

Den finska konstnären Eija-Liisa Ahtila är en internationellt framgångsrik filmare som arbetar med skådespelare, till vilka hon räknar djuren som medverkar. På Moderna museet kan man nu se hennes utställning Parallella världar. Många av Athilas verk visas i flera projektioner i ett rum. I dessa flerkanaliga filmer ligger en del av hennes landvinningar: vi ser en människa, samtidigt som vi ser vad hon ser och dessutom något i det rum hon befinner sig i. När uppmärksamheten flyttas från en projektion till en annan känns det som poesi eller dans. Rum och tider blandas samman och drömmar rör sig obehindrat genom vardagliga scener. Detta obehindrade är Ahtilas konstnärliga styrka.

Kitschig Vårsalong med få ljusglimtar

Ibland blixtrar det till när verkligheten kopplas till konsten. Ett fint exempel är Ruben Wättes västar Samhällsproblem, ett av de ganska få intressanta verken på Liljevachs vårsalong 2012. Ruben Wätte har stöpt om MC-gängens skinnvästar och gett tuffa och hårda symboler anpassade till tänka personalvästar för Migrationsverket (en vakande kobra), Försäkringskassan (örn angriper person i rullstol) och Arbetsförmedlingen (handklovar, gem och pennor). Ruben Wätte bor i Järna och studerar på Konstfack i Stockholm.

© 2024 Stockholms Fria