Dokumentärfilmen har trätt fram ur skuggan | Stockholms Fria
  • Escape är den serbiske regissören Srdjan Keca skildring av tre romska kvinnor.
Stockholms Fria

Dokumentärfilmen har trätt fram ur skuggan

Dokumentärfestivalen Tempo firar 15-årsjubileum. Nya sektioner och en dos glamour är vad som väntar när festivalen inleds på tisdag 4 mars, under temat Utopia.

­– Vi kände att vi saknade visioner i samhället i stort, säger festivalens programchef Melissa Lindgren. Vi ville diskutera och bjuda in både filmer och personer som är visionärer, för att prata om sitt utopia.

En temarelaterad höjdpunkt är avdelningen Dagens utopiker där svenska kulturpersonligheter berättar om sin vision av utopi, bland andra Jenny Wilson och Ingela Lind.

Finns det en politisk dimension i festivalen?

– När man pratar om samhällets utformning blir det politiskt hur man än vrider och vänder på det, så absolut, menar Melissa Lindgren.

De för året nya sektionerna är Performance och scen med framträdande av bland andra Marcus Lindeen, samt Transmedia, ”för innovativa dokumentärer som rör sig över flera plattformar”.

– Det inbegriper ofta ett interaktivt element i berättandet, förklarar Melissa Lindgren. Vi kommer även att ha flera specialevent, med utomhusvisning, sushiskola och vår spektakulära invigning med filmen Att skiljas.

Vad är så spektakulärt med den?

– Vi vill skänka lite glamour till dokumentärfilmen som annars kan vara en ganska glamourlös genre. Det blir röda mattan, hemliga överraskningar under kvällen, och all den stjärnglans som hör en invigning till.

Även radio och foto har sin plats i programmet, som innehåller filmer från hela världen. Sektionen Music & Arts rymmer nio dokumentärer, bland annat The punk singer om legendariska Kathleen Hanna. Bland kortfilmerna återfinns Emma Thorsanders Embryo som Fria tidningen skrivit om tidigare. I samarbete med Cinemateket visas också två klassiker av franska Agnès Varda och på Internationella kvinnodagen 8 mars blir det pop up-bio med Battle of the sexes, om den legendariska tennismatchen mellan Billie Jean King och Bobby Riggs (som SFT berättar mer om nästa vecka). Många regissörer kommer att finnas på plats, till exempel Kim Longinotto vars film Salma tävlar om priset för bästa utländska dokumentär. Visningarna och övriga aktiviteter är koncentrerade till Södermalm, men även Folkets Hus i Kallhäll och Tumbascenen Bio kommer att visa film.

Sektionen Top Dogs ger möjlighet att se uppmärksammade dokumentärer från festivaler världen över. En av dem är Escape, av den serbiske regissören Srdjan Keca. Den skildrar tre romska kvinnor och deras uppbrott. Keca berättar att han ville göra ett intimt porträtt och undvika den klichéfyllda bild som förknippas med den romska befolkningen.

– Jag ville verkligen behandla alla i filmen som individer. Och det är omöjligt att göra en film om någon utan att ditt synsätt förändras i grunden. Jag var förbluffad över hur de här kvinnorna hade förmågan att se sina liv för vad de verkligen var. Även om de levde i fattigdom och våld kunde de se det utifrån och se vad som var fel och samtidigt inte kunna komma ur det, på grund av sin ekonomiska situation och rådande traditioner.

Att Srdjan Keca, som vid det här laget hunnit göra sju filmer, alls började göra dokumentärer var mest en slump. Han sökte in till en filmskola för tio år sedan, eftersom han gillade film och inte riktigt visste vad han skulle göra med sitt liv.

– Då hade jag inte en aning om vad en dokumentär var, mer än sådant de visade på Discovery, men jag blev helt tagen. Kan man göra så här?!

Dokumentärfilmen har också ändrat karaktär genom åren, säger Srdjan Keca.

- Det brukade vara liksom lite smutsigt och snabbt, mycket baserat på bara händelser eller karaktärer. Jag tycker att det nu finns dokumentärer som är intressanta för att de drivs av en tanke som utvecklas under filmens gång. Filmerna är mer som essäer.

Melissa Lindgren är inne på samma linje.

– Det har skett en jättestor förändring, framför allt de senaste tre åren, som jag har märkt av. Från att ha varit ganska blygsam och lite i skuggan av spelfilmen till att verkligen ta plats både på biografer, men också medialt och hos publiken.

Vad lockar publiken tror du?

– Fascinationen över att verkligheten så ofta överträffar dikten, det är otroligt fascinerande att se de här historierna och möta människor som jobbar så passionerat med olika saker, och att se dessa fenomen fångade.

Fakta: 

Tempo dokumentärfestival pågår 4–9 mars.
För program och mer info, se www.tempofestival.se

Rekommenderade artiklar

© 2021 Stockholms Fria