”Många är rädda att förlora jobbet” | Stockholms Fria
  • Flera hundra chaufförer hos Taxi Kurir och Taxi 020 i Stockholm har strejkat, men inte i Göteborg. Folk är rädda att förlora jobbet, tror föraren Erik.
Göteborgs Fria

”Många är rädda att förlora jobbet”

Höstens kaos i färdtjänsten ledde till skarp kritik och stora viten för Taxi Kurir. Men bolaget låter de anslutna förarna betala straffavgifterna genom löneavdrag, och kommunens nya kontrakt har föraren Erik ännu inte sett något av.

– Det har bara gått neråt, säger Erik Johansson som började köra taxi i Göteborg när han blev arbetslös på 1990-talet.

Han stormtrivdes, ångrade att han inte börjat tidigare. Men på senare år har allt blivit sämre.

– Jag tjänade mer när jag började än jag tjänar nu. Taxi Kurir vann upphandlingen av färdtjänsten med ett uselt bud för några år sedan.

Det betydde sänkta ersättningar till förarna.

– Sedan har färdtjänsten steg för steg pressat tiderna för körningarna. Man får köra som en blå. Ibland, om det är samåkning, kan två resenärer på olika adresser vara uppsatta på samma tid. Du blir försenad och kunden irriterad. Det blir stress och magsår.

De kör på provision. Eriks åkeri har visserligen kollektivavtal, men garantilönen är bara 16 500 kronor i månaden. Han jobbar som många andra taxichaufförer 12 till 13 timmar per dag – minst fem dagar per vecka.

I höstas var det kalabalik i färdtjänsten. Robert Kindberg, ombudsman på De Handikappades Riksförbund i Göteborg, berättar:

– Man stod och väntade på utsatt tid men det kom ingen taxi. ”Vi har inte tillräckligt med bilar”, svarade växeln och lovade att beställa en ny. Två, tre gånger kunde vi få ringa. Ibland tog det en och en halv timme innan det kom någon.

Tidigare ansvarade Göteborgs Spårvägar för färdtjänsten, men på 1980- och 90-talen började privata företag ta över.

– Vi tyckte att bemötandet blev bättre, säger Robert Kindberg. Men för två, tre år sedan började det bli värre. Jag tror att det har med upphandlingsavtalen att göra. Man låter de billigaste köra, och tidspressen har ökat. Förarna är ofta jättestressade när de kommer fram.

Kommunen gick ut med skarp kritik mot Taxi Kurir, och bolaget fick bara under september viten på 1,7 miljoner kronor för förseningar och uteblivna körningar. Företaget fördelar beloppen över varje ansluten bil. Det kan bli över tusen kronor i avdrag på månadslönen. Ett negativt gruppackord.

Förarna undviker färdtjänsten eftersom den ger så låg ersättning och inte går att klara av på beräknad tid.

– Vi håller oss borta från zoner där det är mycket beställningar från färdtjänsten, säger Erik. Man kör hellre med tom bil till Landvetter och står i kö i två, tre timmar än tar en körning för färdtjänsten.

Så fungerar ackordsarbete.

I Stockholm har flera hundra chaufförer hos Taxi Kurir och Taxi 020 strejkat. Något liknande har inte skett i modern tid i branschen. Förarna kräver kollektivavtal och stopp för ett färdtjänstavtal som än en gång sänker ersättningarna för körningarna.

Något liknande har inte skett i Göteborg.

– Många är rädda att förlora jobbet, säger Erik. Särskilt invandrarna som är 90 procent av oss.

Men Johan Federstedt, en kollega till Erik i Göteborg, gläder sig åt en seger över Taxi Kurir. Han och fyra andra ensamåkare stämde företaget för att det godtyckligt debiterat dem avgifter som inte fanns angivna i deras kontrakt. De fick omgående sparken men i höstas gav hovrätten dem upprättelse. Bolaget tvingades punga ut med 1,9 miljoner kronor i skadestånd och rättegångskostnader.

– Nu har de täppt till luckorna i kontraktet, säger han. Och skriver du på riskerar du ett vite på 200 000 kronor om du avslöjar innehållet.

Kommunen har efter förarnas passiva motstånd mot de underbetalda färdtjänstkörningarna gjort en upphandling efter nya regler. Arbetstidslagen ska följas, fast ersättning per timme utgå och inkomster och villkor vara i linje med kollektivavtal.

Det nya kontraktet ska träda i kraft i juli.

– Vi har inte fått någon information om det, säger Erik Johansson.

Det är möjligen ett oroande tecken.

Hans namn är fingerat. Framträder han öppet riskerar han att nästa dag vara arbetslös.

Rekommenderade artiklar

Björklund: Läs historia, Åkesson!

Liberalernas ledare Jan Björklund sjöng de liberala värdenas lovsång i sitt Almedalstal och angrep SD- ledaren.

–Jimmie Åkesson, gå hem och läs historia!

Förbud mot barnärktenskap

Regeringens förslag om totalförbud mot erkännande av barnäktenskap välkomnas av experter inom hedersrelaterat våld och förtryck. Därmed läggs mindre ansvar på flickorna, anser Bernardita Núñez, verksamhetsledare på Terrafem kvinnojour. 

© 2021 Stockholms Fria