Recension


Performance
Concealed party
Av: Tana Maneva
Var: Teater Giljotin
När: 15–16 april
Koncept och idé: Tana Maneva
Musik: Rikard Borggård

  • "Gränsen mellan psyke och yttre verklighet suddas på ett märkligt sätt ut", skriver Jens Wallén om Tana Manevas performance Concealed party.
Stockholms Fria

En resa till själens skuggvärld

Jens Wallén förförs av Tana
Manevas kraftfulla energi.

Energin flödar kring Tana Maneva när hon framför Concealed party på Teater Giljotin i en performance inspirerad av den säregna japanska konstformen butoh. Tana Maneva har utvecklat en egen speciell form av denna konst, där
butoh flätas samman med performance och stum teater. I
Concealed party uppträder hon med vit kroppsmålning, kontrasterad mot ett ljus som stundtals färglägger både scen och artist. Rörelserna som hon utför är nästan spastiska, men samtidigt minutiöst kontrollerade.

Föreställningen som framförs på Teater Giljotins scen förefaller inledningsvis återge kaos, men detta är egentligen en illusion och intrycket övergår efterhand i struktur och ordning. Kroppsrörelserna är ibland absurda, nästan groteska, men utvecklas till ett ordnat mönster. Manevas performance illustrerar i mångt och mycket det undermedvetna och gränsen mellan psyke och yttre verklighet suddas på ett märkligt sätt ut. Med sitt kroppsspråk lyckas hon ta sig ur det talade språkets begränsningar och likt en tavla av exempelvis Edvard Munch skildras människan både utifrån och inifrån. Framträdandet blir surrealistiskt och sträcker sig bortom den traditionella teaterns gränser.

Till en början känns Concealed party svårtillgänglig, men som åskådare sugs man gradvis in i föreställningen och upplever en resa från en yttre verklighet till själens skuggvärld. Med sin intensitet utvecklar Tana Maneva en kraftfull energi när hon utnyttjar scenen till fullo. I det här sammanhanget är det ett plus att föreställningen inte är alltför lång, då den kräver total uppmärksamhet av åskådaren.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

© 2024 Stockholms Fria