Fria.Nu

Överdrivna uppgifter om minskad etanolanvändning

Förra veckan skrev tidningen Metro att många ägare till etanolbilar kört på vanlig bensin de senaste månaderna, och att de därmed på tveksamma grunder fått ta del av morötter som skapats för att gynna miljöbilar. Artikeln, som var tidningens toppnyhet, grundades på att försäljningen av etanolbränslet E85 minskade under höstmånaderna.

Fria Tidningars granskning av frågan indikerar dock att oron för att incitamenten missbrukats är överdriven. Sett över en längre period har etanolanvändningen i landet ökat kraftigt. Till exempel såldes 57 000 kubikmeter E85 under januari till november 2006 jämfört med 17 000 kubikmeter under motsvarande period 2005.
– Etanolanvändningen har ökat kraftigt men ökningen har avtagit och planat ut, säger Ulf Svahn, vd för Svenska petroleuminstitutet.
Han menar att Metros artikel var tendentiös och att man måste behandla siffrorna med försiktighet.
Ulf Svahn ser två tänkbara skäl till nedgången under hösten:
– Det är nu dyrare att köra på etanol än på bensin. En annan tänkbar anledning är att det tidigare kunde vara svårt att starta etanolbilar på vintern. Men nu finns det en ny specifikation på E85 som gör att det inte finns några startproblem ens på vintern.

Charlie Rydén, som arbetar med miljöbilsprojekt på Stockholms miljöförvaltning har studerat vilka drivmedel som etanolbilsanvändare tankat med:
– I oktober tankade 75 procent med E85, sedan har siffran gått ner och är i dag ungefär 65 procent.
Charlie Rydén tror att minskningen beror på lägre bensinpriser och menar att man måste se långsiktigt på användningen av E85:
– Förhoppningsvis skaffar man sig en miljöbil för att ha den på längre sikt. Få skaffar sig etanolbil bara för att minska sina utgifter, istället vill man göra en insats för miljön. De som sviker nu kommer att tanka etanol igen när bensinpriset går upp. Det är bara en tidsfråga.
Rent tekniskt går de flesta etanolbilar lika bra att köra på bensin som på E85. Ett undantag är Saab 9-5, som är den etanolbil som sålts mest under senaste året:
– Om man kör den på bensin får man 20 procent lägre effekt, det vill säga 30 hästkrafter mindre, säger Charlie Rydén.
Att miljöbilar körs på bensin minskar förstås miljönyttan och Charlie Rydén anser att det krävs styrmedel för att göra etanolen mer konkurrenskraftig.
– Det är inte rimligt att det ska vara dyrare att tanka etanol. Ett sätt att gynna etanolen är att höja energi- och koldioxidskatterna på fossila bränslen. En annan väg, som dock inte är gångbar nu, är att reducera momsen på biodrivmedel. EU tillåter för närvarande inte differentierad moms på drivmedel. Men det kan bli möjligt vid halvårsskiftet.
Han ser också en annan möjlighet att få ner etanolpriset:
– Det skulle vara att få bort tullavgiften för etanol från tredje land, som är en förhållandevis stor del av priset för brasiliansk etanol. Den brasilianska etanolen är i princip inte gångbar i Europa då det inte lönar sig att importera den.

Enligt en undersökning som Naturvårdsverket gjort är etanolen från Brasilien utmärkt ur miljösynpunkt och ger 95 procents nettominskning av koldioxidutsläpp.
– Det hela är lite absurt, vi har ju inga strafftullar på olja från Mellanöstern. Det finns ingen rättvisa i det, menar Charlie Rydén.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

"Det blir tidernas kris år 2008"

Vi har nått oljetoppen och kan snart förvänta oss en energikris, en ekonomisk kris och en klimatkris. Det tror i alla fall Martin Saar och Oscar Kjellberg, som leder idésmedjorna inom projektet Konsumera smartare.

Mer luft i däcken ska ge grönare stad

De flesta bilar körs med för lågt däcktryck. Detta ökar utsläppen, ger högre bränslekostnader och gör att däcken slits ut fortare. Nu pågår en kampanj som ska få bilister att köra med rätt tryck i däcken.

Stadsutglesning i Stockholm

15 procent av Stockholmsregionens nya bostäder tillkommer genom att fritidshus permanentas. Detta i kombination med etablerandet av stormarknader i utkanten av tätorterna ökar regionens bilberoende.

© 2025 Stockholms Fria